Julebrev fra Skien


545c0136c6f5c541.jpg

 SÅ ER VI KOMMET TIL DEN TID PÅ ÅRET IGJEN DA JULEHØYTID OG JULEFRED SKAL SENKE SEG OVER HUS OG HJEM. TIDEN PÅ ÅRET DA MAN KANSKJE HAR DEN ENESTE KONTAKT MED KJENTE OG KJÆRE – NEMMELIG JULEKORTET ELLER JULEBREVET.

SLIK ER DET BARE BLITT. VI ER FOR TRAVLE OG ALTFOR OPPTATT AV OSS SELV BLITT. JEG ER INTET UNNTAK. JEG INNRØMMER DET. SÅ HVA ER EGENTLIG DENNE TRAVELHETEN SOM STYRER VÅRE LIV SÅ ENORMT? VI HAR DA ALDRI JOBBET SÅ LITE SOM VI GJØR NÅ – ELLER? JEG BOR TIL OG MED ALENE OG HAR STORT SETT BARE MEG SELV Å TA HENSYN TIL. ALLIKEVEL BRUKER JEG UNNSKYLDNINGEN ”TIDEN STREKKER IKKE TIL”.  

JEG TROR AT VI ER SLITNE AV ALLE INNTRYKKENE, KRAVENE OG PENGEMASET. 

FØR I TIDEN LEVDE MAN I STORFAMILIEN OG MAN JOBBET SAMMEN FOR MAT OG OVERLEVELSE. DET VAR DUGNADSÅND OG SAMARBEID – MAN VAR AVHENGIG AV HVERANDRE FOR Å OVERLEVE. ENDA MIDLENE VAR MINDRE SÅ HADDE DE OVERSKUDD TIL Å HJELPE DE SOM TRENGTE DET. DET VAR IKKE TID OG RESSURSER TIL KARRIEREJAG DEN GANGEN. DET MAN VAR FØDT TIL BLE MAN – STORT SETT. 

HVER DAG FORES VI MED INNTRYKK FRA TV, AVISER OG REKLAME. VI SKAL VÆRE SÅNN OG SÅNN, ADVARES MOT ALT SOM ER FARLIG, STOREBROR SER DEG OG PASSER PÅ. DET SKAPES IDEALTYPER SOM FÅ MENNESKER KLARER Å STREKKE SEG MOT. GJENNOM KRAVENE SOM STILLES FRA SAMFUNNET, BEFINNER VI OSS PÅ KNE BEDENDE OM AT VI IKKE KLARER Å BLI SÅ ”BRA”. VI ER IKKE GODE NOK – VI MÅ GI MER, VI MÅ ENDRE OSS, VI BLIR ALDRI BRA NOK. VI HAR DET SÅ LETTVINT I DAG – SÅ LETTVINT AT VI HAR OVERSKUDD OG TID TIL Å BRY OSS OM ANDRE – MEN KANSKJE PÅ FEIL MÅTE?

MISUNNELSEN OG EGOISMEN VOKSER PROPOSJONALT MED NABOENS NYE GARASJE. VI KLARER BARE Å GLEDE OSS OVER NABOEN HVIS VI SELV HAR KLART DET BEDRE ENN HAN. VI ER SÅ VANT TIL AT VANNET RENNER UT AV VANNKRANEN – DEN SKAL ALLTID GJØRE DET – LIKE SELVFØLGELIG SOM VI TAR AT VI HAR STRØM OG VARMEKABLER PÅ BADET. MAT OG OVERLEVELSE TENKER VI MINST PÅ I DAG.  

I DAG BRYR VI OSS MER OM DESIGN, KOMFORT OG PRISLAPPER. TIL OG MED DE GAMLE VI PLASSERER PÅ ALDERSHJEM SETTER VI PRISLAPPER PÅ. VEL, OM VÅR GAMLE BESTEMOR BOR BILLIGST PÅ GANGEN ELLER BADET SÅ TELLER JO IKKE DESIGN OG KOMFORT SÅ MYE DA. SELV DE SOM SITTER INNE I FENGSEL FORTJENER VISST BEDRE ENN VÅRE GAMLE SLITERE SOM HAR BETALT SKATT GJENNOM HELE LIVET. VÅRE GAMLE TAKLER DET FORDI DE HAR OPPLEVD ANDRE TIDER – DET BLIR VERRE NÅR VI UNGE I DAG BLIR GAMLE TROR JEG. 

JEG ER SÅ VISST IKKE BEDRE ENN NOEN ANDRE, HER JEG SITTER MED MINE RIKDOMMER. MEN VI KAN JO BRUKE JULETIDEN TIL Å FORSØKE Å TENKE OVER LITT HVOR HELDIGE VI EGENTLIG ER OG TENKE OVER AT ALT IKKE ER SÅ SELVFØLGELIG SOM DET VI KANSKJE TENKER OSS. SELV JORDKLODEN ER IKKE LENGER SELVFØLGELIG.  

Jeg har det så godt. Jeg trives så godt i det skjeve gamle huset mitt og hagen min er min store hobby som gir meg terapi, kroppsarbeide og masse gleder. Blomstene er ”barna mine” og når april kommer og de våkner opp av vintersøvnen er ingen gladere enn meg.  

Jeg har mange blomster i min hage. Jeg har også 8 nieser og nevøer og 3 grandonkelbarn som jeg elsker over alt på jord. Og se dem vokse opp og bli flotte nydelige mennesker som har det godt er en egen glede i seg selv. Jeg ser de altfor sjelden – men er i tankene mine hele tiden. 

Min mor fortjener et eget kapittel. 70 år i år og sprekere enn noen. Fortsatt i jobb og fortsatt særdeles aktiv på festfronten. Og så er hun så heldig å ha Ola, og sammen gleder de seg over ”ung alderdom”. 

Jeg er også kjempeglad i mine søsken. Synd vi ikke sees oftere! Samme gjelder tanter og onkler, tante Liv, tante Jorunn, tante Reidun og onkel Jan og onkel Jon og ikke minst ”tante” Kari. 

Noen av blomstene mine er døde og i julehøytiden kommer minnene om dem sterkere enn noen gang. Pappa, bestemor og bestefar og bestemor på Lalm og tante Signe. Jeg kjenner meg igjen i dem – de har satt spor i meg og i oss alle. Mennesker blir aldri helt borte! 

Julaften skal jeg feire hjemme i Stusslistuggu i år og jeg har forsøkt å realisere en drøm jeg har hatt i mange år. Det er å invitere mennesker som ikke har det så bra som meg selv. Lage en koselig jul for flere. Det gjenstår å se om jeg får det til.  

Jeg er ferdig med det teoretiske på skolen. Tenk at 3 år på høgskolen snart er over og jeg blir utdannet kulturarbeider! 7. januar begynner jeg med min utplasseringsperiode ved Skien Kulturavdeling. Der skal jeg også skrive min Bacheloroppgave om ”Den kulturelle spaserstokken” – altså kulturtilbud for eldre.

2008 blir et spennende år og jeg skal ut i arbeidslivet igjen etter 5 års fravær.  Det må jeg innrømme er med skrekkblandet fryd!

Takk også til alle mine venner som er der og passer på meg og deler livet med meg. Er kjempeglad i dere!

Alle må vi fortsette å ta godt vare på hverandre i 2008. Om vi ikke sees så ofte så er dere alltid i tankene mine. 

Sender også en spesiell hilsen til alle som besøker bloggen min her, dere som leser den trofast eller bare er innom. Håper dere har glede av bloggen min og tankene mine 😉

MED DISSE ORD VIL JEG ØNSKE DERE ALLE

EN GOD OG FIN JULEFEIRINGOG

JEG ØNSKER ALLE ET GODT NYTT SPENNENDE ÅR 2008

GLAD I DERE ALLE – OG TENKER PÅ DERE! 

Julehilsen fra KJELL MORTEN

Legg igjen en kommentar

