Vannskrekk-Gerda feirer jul – litt spøkelsesaktig


dt_spokelse.jpg

Jeg bor i et 100 år gammelt hus. Det er like skeivt som eieren selv og det er fult av sjel. Derfor elsker jeg det.

Her har flere familier bodd og barn vokst opp. Flere enn meg har sikkert elsket huset og atmosfæren her.

Dette huset er som skapt for jul – og jeg tror julen har vært spesiell for alle som har bodd her. Spesiell også for Vannskrekk-Gerda! Gerda bodde her før, sammen med mann og iallefall to døtre. Jeg vet ikke så mye om Gerda annet enn at jeg har fått inntrykk av at hun var en bestemt dame. Hun hadde tilnavnet vannskrekk-Gerda og har også hørt opphavet til navnet men jeg husker dessverre ikke helt hvorfor hun ble kallt det. Gerda hadde svigermor nede i nedre elvegate mens hun selv altså bodde i øvre elvegate. Ryktet sier at Gerda konverserte med sin svigermor ved å stå i vinduet og rope ned til svigermor. Historien sier også at Gerda havnet i rullestol på slutten av sitt liv – derfor er det ikke dørstokker her i huset.

Helt siden jeg flyttet hit i 2002 har det skjedd mye underlig i dette huset. Ikke noe av det er direkte ondt men det er ting som skjer som er litt uforklarlige. Ting forsvinner, ting detter ned og kontaktene blir dratt ut. Da jeg flyttet hit lå det en gammel dokke (sånn ca fra 50 tallet) ved inngangen til loftet. Hodet på dokka var adskilt fra kroppen. Jeg syntes dokken var fin og satte den på hattehyllen i gangen. Og der har den levd litt sitt eget liv. Hodet på dokken vil rett og slett ikke sitte på. Vi sitter i stuen og plutselig hører vi hodet detter av og ruller langt inn på kjøkkenet.. Jeg har noen ganger tatt den ned for å vise den frem for andre og setter den fra meg igjen. Og hver gang jeg skal ta den og sette den på plass igjen så ligger hodet ved siden av… Nå har jeg lagt tilbake dokken der jeg fant den og sagt høyt og tydelig at her skal den få lov å ligge.

På julaften for noen år side satt jeg og to kamerater av meg i ene stuen og drakk kaffe. I andre stuen hadde jeg noen gipsengler stående på gardinbrettet. Av en eller annen grunn så satt vi alle tre og så inn i den andre stuen da den ene engele kom tvers over rommet og landet midt på gulvet og gikk i tusen knas.

En annen dag satt jeg og en kamerat og snakket ¨på telefonen om eksmannen min som hadde sendt meg en melding på rumensk og jeg sa at han sikkert hadde sendt meg en forbannelse. Med det samme jeg sa det ser jeg at en gammeldags sånn «ding-dong» veggklokke med pendel og alt blir kastet ut fra veggen og over spisestuebordet og går i gulvet og knuses totalt.

En lørdagsnatt en veldig full kamerat av meg kom hit satt han plutselig og snakket med noen i «løse lufta». Jeg lo av han og lurte på hva han drev med og så svarer han at han snakket med hun damen i rullestol som satt der – og pekte på «ingenting»

Kontakter blir til stadighet trukket ut og en dag begynte det å brenne i en av dem fordi kontakten sto bare halvt i. Likeså med ledningen til tv-antennen – som endatil ligger bak tv`n…

Noen ganger når jeg sitter i sofaen kommer det en spesiell lukt. Akkurat som noen baker eller steker noe på takke. Litt sånn svidd mel-lukt.

Derfor jeg skriver om dette i dag er fordi i dag opplevde jeg at et stearinglys sto og brant her når jeg kom ned i stuen i dag tidlig. Det har skjedd en gang før.

Det er sikkert en forklaring på det meste. Uansett så setter jeg pris på selskapet med Vannskrekk-Gerda. Jeg vet ikke helt sikkert om hun er glad i julen eller om hun hater den. Men hun driver nå med sitt og er med på forberedelsene hun også.  😉 At ting knuses kan jo skje den beste midt i denne travle førjulstid….

Legg igjen en kommentar

