Biskop i Agder og Telemark stenger homofile prester ute.


 Biskop Olav Skjevesland vil fortsatt nekte homofile prester jobb i Agder og Telemark bispedømme. Nå er det ikke lenger noen vits for homofile prester i partnerskap å søke på stillinger i bispedømmet

Det var tidligere i uka at Agder og Telemark bispedømmeråd vedtok med fem mot to stemmer at «det etter arbeidsmiljølovens paragraf 13.3 stilles særlige krav til at den som tilsettes ikke lever i et homofilt partnerskap».. Dette er en tekst som nå skal inn i alle utlysninger av stillinger i bispedømmet.

Vedtaket innebærer i praksis at homofile prester som lever i partnerskap kan glemme å søke på stillinger i Agder og Telemark.

– Det er i alle fall ingen vits i å søke så lenge vi har dagens sammensetning av bispedømmerådet, sier biskop Olav Skjevesland til Fædrelandsvennen. (Av Lars Løkkebø TA 08.12.07) http://www.ta.no/nyheter/article3178197.ece

Skjevesland stenger ikke med dette ute bare de homofile prestene – men ALLE homofile. Han gjør oss til annenrangs mennesker hvor Kirken er et FOR bra sted for oss å være og delta i. Med dette støtter han alle andre som driver mobbing av homofile, trusler av homofile som deltar aktivt i menigheter. Han driver selv med mobbing og forskjellsbehandling og diskriminering som aldri ville vært lovlig i det vanlige arbeidslivet. Men det skjer i det vanlige arbeidslivet også denne diskrimineringen og slik jeg ser det så støtter Skjevesland også disse. Han gjør det jo selv.

Jeg setter ikke mine bein i en Kirke igjen FØR jeg føler meg velkommen der igjen. Og velkommen føler jeg meg ikke før Kirken slutter med sin diskriminering av mennesker ut ifra en legning de har og behandler oss som likeverdige mennesker. Sikkert ikke noe stort tap for Kirken det at jeg ikke setter mine bein der. og det er heller ikke noe stort tap for meg å la vær. Jeg har mitt forhold til Gud og jeg trenger  ikke gå i en hyklersk kirke for å  ha et forhold til Han. Jeg skal ikke oppfordre andre til å gjøre det samme engang. Folk får ha frie valg til hva de måtte mene og foreta seg i en slik sak som dette. Jeg gidder bare ikke sitte i en Kirke og se på hykleriet og en prest eller en biskop som hevder seg så mye bedre enn andre mennesker. Kom til meg, sa visstnok Jesus – jommen sa jeg smør! Kirkens porter er så trang at jeg får ikke inn hånda så jeg får vist fingern en gang! (Jepp, jeg er rasende!) NOK ER NOK!

4 Svar til “Biskop i Agder og Telemark stenger homofile prester ute.

  1. Jeg melder meg på prosjektet. La oss i fellesskap prøve å dytte inn en langemann eller to og gi dem FINGER’N langt inn i detres aller helligste. Hallelujah, Amen

  2. men du skrive jo selv at : Folk får ha frie valg til hva de måtte mene og foreta seg i en slik sak som dette. så hvorfor får ikke biskopen ha det? det står jo tross alt i bibelen at homofili er synd..!

  3. ha sier ikke at han ikke tålerer homofinili da har dere lest feil , det han sier er at han ikke kan ansette homofile prester ja vel ansetter vi pedofile barnehage arbeidere? det blir det samme hvis du går ut i fra biskopens proffesjon å hva hva han jobber med. en prest er et forbilde for mennesker å er det slik at forbilde skal ha en annen legning enn det som egentlig er skrevet i det ordet de forkynner . Jeg tror dere oppfatter det dere vil oppfatte dere som har svart her. Det er sånn i denne verden at noen arbeidsteder krever litt mer av deg som person ikke bare papir.
    å jeg vet at dere nå vil sitte med en tanke om at jeg er i mot homofile , beklager er ikke i mot noen jeg – men denne debatten er sår for mange men forståelse er veldig greit å ha med seg inn . er da bare min mening

    i tilegg så skal man vel lete lenge etter en slik folkevennlig biskop som denne fyren er . han tør å si sine meninger ja men han er dog et menneske

Legg igjen en kommentar

