Den Kulturelle Spaserstokken


906e6893cc8653f2.jpg

Fra 7 januar 2008 skal jeg ha praksisplass på Kulturavdelingen i Skien Kommune. Der skal jeg gjøre et forstudie og skrive en bacheloroppgave, med en problemstilling rundt Den Kulturelle Spaserstokken. Skien Kommune v/kulturavdelingen starter arbeidet med dette fra høsten 2008 og derfor passer det utmerket at jeg kan drive litt kvalitativ arbeid og forstudie, i forkant av prosjektet. Jeg gleder meg voldsomt til å starte på dette arbeidet.

Målet med den Kulturelle Spaserstokken er å gi eldre gode kulturopplevelser.

– Den kulturelle spaserstokken skal gi eldre et bedre kulturtilbud, på samme måte som den kulturelle skolesekken gjør det for elever. Den skal bidra til å gi kunst- og kulturopplevelser til eldre mennesker på eldresentre, sykehjem og ulike kulturarenaer, sier kultur- og kirkeminister Trond Giske.

Gjennom økt samarbeid mellom kultursektoren og omsorgssektoren skal Den kulturelle spaserstokken legge til rette for profesjonell kunst- og kulturformidling av høy kvalitet. Prosjektene bør ha en sterk lokal forankring.

Jeg vil veldig gjerne komme i kontakt med mennesker som har noe som helst slags erfaring med den Kulturelle Spaserstokken og som vil dele erfaringen med meg.

2 Svar til “Den Kulturelle Spaserstokken

  1. «Den kulturelle spaserstokken». For en flott benevning, og så flott at det blir satt i gang noe på dette området innenfor kulturlivet. (Tar du kulturfag i Bø?)
    Begrepet er ukjent for meg. Jeg vet likevel at noe lignende – noe de kaller «Stjernestunder» blir gjennomført på sjukeheimen her i kommunen; det å gi de eldre gode opplevelser, noe som også innbefatter kulturelle opplevelser.

  2. Huff Vibeke, jeg glemte å svare deg! Ja, jeg studerer kulturfag i Bø og går siste året nå.

    Den kulturelle spaserstokken er nok ganske ukjent enda for mange og jeg er enig – det er flott at ALLE våre gamle også for mulighet for profesjonell kunst og kulturuttrykk, mer enn det som alle kan gå på. Ikke minst tror jeg det er viktig at de kanskje får være med å bidra selv. Jeg fikk lyst til å jobbe med dette emnet etter å ha sett en danseoppvisning under Stedsans i Porsgrunn hvor gamle danset sammen med unge. Den eldste var oppunder 90 år og den yngste kanskje 17-18. Hva de klarte å uttrykke sammen under ledelse av koreografen Tine Fossum var bare så nydelig å se at ingen gikk derfra uten en tåre i øyekroken..

    Skal sjekke ut «stjernestunder» Takk for tips ;-))))

Legg igjen en kommentar

