Takk for støtten! Her er slik jeg har opplevd kristenblogg:


triks279.jpg

Jeg vil takke alle som har gitt uttrykk for støtte i sammenheng med avisartikkelen i Telemark Arbeiderblad.

se også: https://kjellemann.wordpress.com/2007/12/03/homoseksuell-raser-mot-kristenblogg-ta-31207/

Jeg har forsøkt å skrive litt her om hvordan JEG har opplevd kristenblogg og hva som gjør meg så fortvilet over Hesselberg og hans «klan».

Det står iallefall ikke i bibelen at homofili (ordet homofili er ikke nevnt engang) er kreftsvulster på samfunnet som binger bare død, skam og fordervelse. Det står derimot at

menn som ligger med menn slik de ligger med en kvinne er avskyelig og de må DØ.

Så da får heller de bibeltroende mene det; at vi må dø. Men det er vel å anta at det er de for feige til. Og akkurat dødsdommen er vel en av de tingene i Bibelen som ikke skal gjelde lenger – for NOE er oppdatert må vite.

Det er en del uvitenhet rundt begrepene om homofili. Hvis man ser på overskriften til TA så står det at homoSEKSUELL raser mot kristenblogg. Jeg er ikke homoseksuell – jeg er HOMOFIL. Dvs at jeg føler meg ikke tilknyttet menn bare seksuellt men med hele meg. Jeg forelsker meg også i menn og vil leve sammen med en mann – IKKE bare ha sex med en mann.

Dette er nok neppe oppklarende for de kristne riktignok – men det er viktige skiller for meg.

Uvitenhet er stikkordet her og det beviser alle de fundamentalistiske kristne som ikke klarer å skille homofili fra feks pedofili eller sex med dyr. De synes alt er like avskyelig men klarer ikke se at homofili handler om frivillig kjærlighet mens de to andre er snakk om overgrep – GROVE overgrep. Jeg blir ofte møtt med at: hvis vi godtar homofili så må vi godta pedofili og sex med dyr også da?
NEI! Overgrep uansett hva må aldri godtas. Overgrep er det som ligger i ordet – at man tvinger noen og bruker makt over noen for å oppnå en tilfredsstillelse selv.

Det er nesten litt for utrolig at jeg må sitte her og beskrive forskjellene på disse to tingene overfor moderne såkallt intelligente mennesker, men det må man altså. Og selv om jeg har forsøkt forklare dette mange ganger på kristenblogg så går det tydeligvis ikke inn. Allikevel kommer disse sammenligningene – og det er i de tilfellene det skjer ALDRI noen av de andre såkallte kristne som går inn og forklarer forskjellen. Og slike påstander blir heller ALDRI sensurert av Hesselberg. Og i de tilfellene jeg har sett sånt og prøvd å forklare forskjellen – blir som regel JEG sensurert eller han stenger tråden osv…

Nå er det jo viden kjent at overgrep er noe som i særlig grad har blitt brukt og skjedd i Kirken. Det er mange overgrep som skjer i Kirken. Selv misjonering er et overgrep etter mitt syn. De vil ikke godta at mennesker tror noe annet enn dem selv og de pusher på deres egne bedretro over på andre – splitter kulturer og tradisjoner som mennesker kanskje har levd i fred med i alle år. Og metoden er klar: TRUSSEL OM HELVETE – hvis man ikke blir som dem og tror som dem. Og Gud blir også brukt som våpen. Det er Guds vilje at….osv osv.. Historien er full av eksempler på overgrep fra kirken og kirkens menn. Det skjer den dag i dag. Utnyttelse av gamle for å skaffe seg selv rikdom feks. Du skal gi penger og du bedrer sjansen til å komme til himmelen – hvis IKKE – vel… helvete lurer..

Hesselberg er et godt eksempel på at Gud blir brukt når alt skjer han godt og alle spiller på hans lag. På hans blogg ber han folk gå i forbønn for seg fordi han er blakk… Når han eller kristenblogg er godt omtalt så er det Gud som er skyld idet at han selv er så bra. Hvis noen går imot han eller kristenblogg så er det djevelen som påvirker.

Hesselberg sier alltid VI I KRISTENBLOGG akkurat som at kristenblogg nærmest består av flere personer – nærmest som at det er et firma som står bak bloggen. Men egenltig er Hesselberg alene om dette bloggsamfunnet. Det er bare en 10-12 personer som jevnlig sitter og kommenterer og “krangler” seg imellom. Bloggen har en profil som sier for kristne av alle slag. Men stakkar den liberale kristne som vil kommme inn der og mene noe annet enn dem selv. Han blir der aldri lenge.

For å skrive artikkel på kristenblogg må du være kristen. Ikke vet jeg hvordan kriteriene på å vise at man er kristen er. Det er ikke bare å brett ned buksene og si at se jeg er kristen. ;-) Det er Hesselberg som sitter og avgjør om man er god nok kristen til å skrive på kristenblogg!

Jeg har sett eksempler på mange kristne som ikke holder ut å delta på kristenblogg. Det er mennesker som kanskje har et annet kristent syn enn den faste gruppen der inne. De blir fryst ut ganske fort.

Kristenblogg er ikke for ALLE kristne. Det er for de kristne som blir godtatt av Hesselbergklanen. Jo mer ekstrem jo bedre! Jo mer du roser Hesselberg jo bedre beskyttet er du. Og for å rose Hesselberg må du være like ekstrem og fundamentalistisk som han og klanen hans er. DA først blir du godtatt. Da blir du innskrevet i Hesselbergs bok. Da er du nærmest godtatt i himmelen også.

Jepp – slik har jeg opplevd kristenblogg – og slik tror jeg det fungerer. Tror ikke jeg har overdrevet engang, etter å ha deltatt der mye over tid. Jeg har ikke bare stått og sett på utefra – jeg har vært inne der.. Derfor kan jeg uttale meg…

12 Svar til “Takk for støtten! Her er slik jeg har opplevd kristenblogg:

  1. Hvis du vil er du hjertelig velkommen til å skrive i anti-konservativt forum. Jeg liekr holdningende og synet ditt.

  2. Takk Trond 😉 Jeg er ofte innom forumet ditt og leser og jeg føler meg hjemme der 😉 Du må gjerne bruke ting jeg har skrevet også hvis du vil, Takk for ordene dine!

  3. Bare hyggelig. Ideen er at forumet skal bvære et forum ebtsående av flere skribenter, ikke bare meg selv. Forløpig har vi tre pluss enkelte gjester.
    Et alternativ til kristenblogg kan amn si, men her blir du ikke sensurert. Selv om jeg skulle være uenoig på enkelte felt.

  4. Flott post.
    Dette foraktelige synet de har og viser overfor enkelte mennesker/grupper gjennomsyrer hele kristenblogg. Dette går ut over homofile, men ikke bare dere – det gjelder alle mennesker som opptrer på en måte de mener ikke er forenelig med det de har tolket som bibelens budskap. Så opptrer de som en slags budbringer/dommer for en høyere makt, som skal renske samfunnet for «ulumskheter» og en synd som er definert av dem selv i dette lille forumet.

    Heldigvis er ikke alle kristne slik.

  5. Jeg vil anbefale dere å gå inn og lese på Haralds strøtanker sin blogg og artikkelen OM SAMBANDET
    http://haraldhauge.wordpress.com/2007/12/03/om-sambandet/

    Blant annet sier han: «Nå er jeg selv en slik som, i følge Sambands-dialekt, undergraver Bibelens autoritet og kjemper for å legalisere noe Gud ikke kan tåle. Det kjennes vondt å bli omtalt som en heretiker eller som en blind veileder av mennesker man fortsatt tenker på som nære venner, ja, mer enn det – det ville være rart om dette ikke gikk litt inn på meg, all den tid mesteparten av storfamilien min fortsatt er engasjerte i denne organisasjonen»

    fra NrK nyheter: «”Kristne fundamentalister advarer delegatene på Kirkemøtet, og sier at støtte til homofile vil få alvorlige følger.”. Videre ble det sitert fra brev: ”Din stemme på årets kirkemøte kan være avgjørende for hvorvidt velsignelsen fortsatt skal hvile over landet vårt”.»

    «”Kirkemøtet: – Lobbyister med sterke trusler i homosaken” (Stavanger Aftenblad, 15. nov). ”Delegatene på kirkemøtet er blitt overøst med brev og brosjyrer i homofilisaken. Noen er truende i formen.”

    ”– Jeg opplever noen av brevene som en ren trussel, sier Arne Sigurd Mossige, en av kirkemøtedeltakerne fra Stavanger bispedømme”

    ”Han har ikke noe imot å få saklige innspill i forhold til sakene på kirkemøtet, men opplever det vondt at noen trekker andres tro i tvil.

    – Jeg påstår ikke at jeg har rett i alt, men jeg ønsker å leve etter Guds ord. Og jeg registrerer at jeg mener det samme som over halvparten av biskopene, forklarer Mossige.”

  6. «Det er nesten litt for utrolig at jeg må sitte her og beskrive forskjellene på disse to tingene overfor moderne såkallt intelligente mennesker, men det må man altså.»

    Eg er heilt einig. Og eg skjønar godt at du er frustrert. Det høyrest ut som ei skummel sekt du har vore borti, men i røynda er det vel haldningar som har dominert tankegangen åt mange nordmenn i «alle år», og som desse «holier than thou»-kristne blestar so mykje dei kan når dei blir utfordra.

    Eg har ogso lurt på kvifor det stødt skal vera dei konservative som krev å leggje premiss for debatten. No er det til dømes prat om at konservative prestar skal kunna forlange «alternativt tilsyn» dersom dei jobbar under ein liberal biskop. Rett opp handa alle som har høyrt liberale prestar under konservative biskopar krevje det same!

    At homofobane blir so desperate, tyder på at dogma deira held på å rivne i saumom, og då er det vel naturleg at dei søkjer saman i slike klikkar som denne kristenbloggen. Men i resten av kyrkja trur eg Jesu lære kjem til å vinne fram, steg for steg … 🙂

  7. Hei Kjell Morten

    Det er som jeg skulle tatt ditt skriveri fra mitt egen lille tenkende hode. For en fantastisk aura og følelsesladet dette fabelaktige innlegget ditt var.

    Det hele kom fra din dype, vakre sjel og meningen med dette innlegget, er ikke å belyse hvor korttenkte og blinde deltagerne av kristenblogg er, men å belyse en sak for å bekjempe den underliggende diskrimineringsmomentet som desverre mange kristne har i dagens samfunn.

    Stå på kjellemann, min venn og bloggkollega.

    Evig glad i deg klumpen min

  8. Heldigvis er det ikke slik at kristne flest er så trangsynte som dem du skriver om, men disse få lager jaggu et helvetes leven og herjer fælt med folk.

    Jeg kan ikke si annet enn:

    Stå på, Kjell!

  9. Snublet nettopp over bloggen din:) Jeg er kristen, men jeg har ikke noe som helst problemer med at folk har en annen legning enn meg, det påvirker ikke livet mitt, og derfor er det ingen grunn til at jeg skal blande meg. Jeg har ikke lest kristenbloggen selv, men utifra det jeg har hørt så høres det ut som han er av den typen som legger alt ansvar over på Gud og tror at han i seg selv ikke er istand til å gjøre noe (til tross for at det er Gud som har skapt dem slik de er med de egenskapene de har). Det er et fåtall av kristne som er sånn, utifra det jeg har erfart.

    Så jeg håper det ikke går for hardt innpå deg hva de skriver der inne. Tror ikke de vet helt hva de driver med.

    🙂

  10. Takk M for at du deler tankene dine 😉

    Jeg er ikke kristen selv og kanskje burde ikke jeg heller bry meg med hva en kristenblogg mener om homofili – men dessverre påvirker meningene deres i aller høyeste grad livet mitt. De er med på å skape holdninger blant folk som jeg får merke ved at jeg ikke får lov å være den jeg er ute i samfunnet. Holdningene deres er de samme som andre eksremister og som er med på å gjøre livet til homofile vanskelig. Jeg har også venner som har blitt utstøtt av sin kristne familie pga sin legning. Jeg ser hvor vondt mange av dem har det.

    Det er lov å være uenig og det er lov å ikke helt forstå homofili – fordi man kanskje ikke kjenner homofile og synes kanskje det er rart at mennesker er så annerledes enn seg selv. Jeg husker selv fra ungdomsskolen når vi for første gang skulle ha besøk av en svart. Læreren opplyste oss om at det ikke var farlig å hilse på han for vi ville ikke bli svarte i hendene. …… utrolig men sant… Dette var jo på 70 tallet.

    Det handler veldig mye om uvitenhet. Og jeg synes det handler også veldig mye om egoisme. Mange kristne gjør homofili nærmest til en religion som truer deres egen. Homofili er ikke en livsstil eller en ideologi og selvfølgelig ikke en religion. Homofili har eksistert i alle år og her i Norge er det bare 30 år siden det var ulovlig.

    Jeg fikk en telefon fra en eldre mann etter oppslaget i TA og han fortalte om at han «flyktet» til Nederland i 70 årene da han oppdaget at han var homofil. Han sa til meg; » jeg måtte flykte ut av landet for å få lov til å elske en annen». Det er utrolige historier man får høre fra mange homofile. Mange av historiene får vi ikke engang høre fordi mange har tatt sitt liv.

    Svartmaler jeg? Nei, jeg tror faktisk ikke det. For de aller fleste er det en selvfølge å få lov til å elske den man elsker. Heldigvis er det blitt mye bedre for homofile også – MEN veldig ofte ser vi eksempler på at for å få lov å elske henger det med et slags vilkår. «det er greit at du er homofil men ikke vis det», eller som kristne sier; «det er greit at du er homofil men ikke lev som det».

    I denne uken hvor alt dette oppstyret har vært har jeg hatt to eksamener. Det var tilfeldig at dette intervjuet kom opp i avisene nå for selve intervjuet skjedde for en måned siden etter at det «toppet seg» for meg der inne på kristenblogg.
    Det er vondt at man hele tiden må sitte å forsvare seg og forklare seg. Jeg MÅ ikke – men jeg klarer ikke å la være lenger.

    Homofile er mennesker på godt og vondt. Hverken bedre eller verre enn alle andre. Det eneste vi vil er å leve normale, vanlige liv uten å bli sett ned på eller at vi skal måtte være «nest best». Døm meg hvis jeg stjeler eller lyver eller dreper, eller driver overgrep mot andre – men døm meg ikke for at jeg elsker.

    Ps: eksamen gikk ikke så verst – håper jeg ;-))

  11. Tilbaketråkk: Kristenblogg.no rider igjen « Undreverset

Legg igjen en kommentar

