Homoseksuell raser mot kristenblogg (TA 3.12.07)


– Blir kalt en kreftsvulst i samfunnet

Kjell M. Bråthen, som er homofil, reagerer sterkt på karakteristikkene av homofile på nettsiden kristenblogg. no. – Hvis ikke noen reagerer snart så blir det bare enda mer ekstremt, mener Bråthen.

Av Ørnulf Holen

Publisert  03.12.2007 – 11:54 Oppdatert 03.12.2007 – 12:04

Foto Bård Sperrud

REAGERER: Kjell M. Bråthen, som er homofil, sier at han nesten blir syk av å lese karakteristikkene av homofile på nettsiden kristenblogg.no. – Det må være visse grenser, mener Bråthen. 

Homofile Kjell M. Bråthen i Skien forteller at homofile er blitt beskrevet som en kreftsvulst i samfunnet på nettsiden kristenblogg.no, og at det er skrevet på nettsiden at homofili ikke bringer annet enn skam, fordervelse og død.

– VELDIG EKSTREME

– De er veldig ekstreme, og jeg er nesten blitt syk av det her, sier Bråthen, som selv har en egen blogg på nettet på siden kjellemann.wordpress.com.

– Det er sikkert mange som tenker at hvorfor kan jeg ikke bare la være å gå inn på kristenblogg.no. Men jeg føler at hvis ingen reagerer mot dem så kan dette bli enda mer ekstremt. Jeg føler meg nærmest hatet i kristenbloggene, sier Bråthen.

Siden han ikke er kristen får han kun lov til å delta med innlegg i diskusjonsforumet på kristenblogg.no.

Les og diskuter: Skarpe skiller i kirkens homosyn

– For en drøy uke siden stod det at vi var sataniske. Jeg nekter også å godta at de sier at homofile er kreftsvulster i samfunnet. Det må være visse grenser, mener Bråthen.

Han mener at karakteristikkene og holdningene til homofile på kristenblogg.no kan gjøre det svært vanskelig for homofile kristne.

– For de som fortsatt «lever i skapet» og som kanskje har en tro, så blir dette vanskelig. Jeg tror at det som står der kan få alvorlige konsekvenser for mange, sier Bråthen.

– HAN VELGER Å DELTA

Andreas Hesselberg, som driver kristenblogg.no, har forståelse for at homofile kan føle seg støtt av karakteristikkene på kristenblogg.no.

– Men jeg mener at man ikke kan forvente noe annet når man velger å delta i en debatt om homofili med kristne. Å få høre fra kristne at ens legning er synd ifølge Guds ord, kan man lett føle seg støtt av. De besøkende på kristenblogg er sammensatt av et bredt spekter med kristne fra mange forskjellige menigheter og trossamfunn. Kristne har ofte ganske forskjellige oppfatninger om hva Bibelen definerer som synd. Derfor blir det også stor forskjell på hva de ulike debattantene skriver på kristenblogg når det gjelder homofili, sier Hesselberg, som presiserer at de ikke tillater sjikanering, negativ omtale og uthengning av meddebattanter.

– BLIR IKKE SJIKANERT

Hesselberg mener at de aller fleste debattantene på kristenblogg har behandlet Bråthen med respekt.

– Jeg opplever ikke at han har blitt sjikanert eller uthengt på noen som helst måte. Jeg mener at dersom Bråthen, som homofil, deltar i en debatt om homofili med kristne, så er det en selvfølge at han kan forvente ærlig tale fra de kristne om hva Guds ordsier om homoseksualitet og homofilt samliv. Man kan ikke oppsøke et kristent forum på Internett uten å forvente klare budskap om Guds ord fra debattantene, sier Hesselberg.

Han sier at de sensurerer kommentarer om nødvendig, og at det er helt vanlig praksis i åpne debattfora på nettet. Kristenblogg er et nettsted for og av kristne, og de avviser blogginnlegg skrevet av ikke-kristne. I kommentarfeltene og i diskusjonsforumet kan imidlertid alle delta. Kristenblogg ble startet opp for et drøyt år siden, og Hesselberg opplyser at de per dags dato har rundt 500 unike brukere per dag.

41 Svar til “Homoseksuell raser mot kristenblogg (TA 3.12.07)

  1. Det er feil sitert fra avisen – men spiller ikke så stor rolle siden det er publisert på kristenblogg en rekke ganger at jeg og homofile er djevelens verk – eller vårt liv da. Noen skjønner tydeligvis ikke at når de snakker om mitt liv så snakker de også om meg. Slik blir det jo når han sier at anklagene mine er sataniske og at djevelen virker gjennom meg. Da er jo jeg satanisk også – faktisk.

    Forøvrig kan man forstå Hesselberg i intervjuet som at han er streng med sensuren. Det stemmer nok når det gjelder meg – for alle de gangene han har irettesatt meg fordi jeg uttaler meg fordi jeg er homofil eller avslutter debatter fordi jeg sier ting han ikke liker. Derimot er det sjelden jeg ser at kristne er sensurert på denne bloggen med unntak av en – men det er jo også fordi Hesselberg ikke er enig med han i beskrivelsene av pastorer og gjengifte.

  2. Jeg er glad for at det ble publisert. Vi snakket jo en del om det..og at du var skuffet over at det sannsynligvis ikke kom til å bli det. Du kan jo være glad for at du tok feil 😉
    Ja, jeg er enig med deg i at han har sensurert mennesker med liberale holdninger, mens han har utelatt å sensurere ekstreme ord fra en del kristne. Det synes jeg er dobbeltmoralsk.

    Men kommentèr innlegget mitt også da? Og forresten, jeg har eksamen på torsdag (og det har vel du også?)..så wish me luck. Det gjør jeg for deg…er skummelt med sånt. Dette er jo første gangen for meg så jeg aner ikke hvordan det blir .

  3. Det er også interessant å lese at Hesselberg mener at jeg ikke har blitt hetset men samtidig mener at jeg må tåle hetsen fordi jeg som homofil besøker en kristen blogg…. Jeg forstår også godt at Hesselberg ikke ser at jeg blir sjikanert. Han er jo selv med på sjikaneringen og publiserer sjikanerende uttalelser – som slettes ikke står i noen Bibel. Det er ikke han som kan uttale seg om at dømmingen som blir fremsatt på kristenblogg er sjikanerende Det er det jeg som føler meg sjikanert som kan si noe om – og jeg kan også snakke på vegne av mange andre homofile.

  4. Jeg synes homofile bråker alt for lite mot kristne Gunnar. Hvem andre er det som ville godta slike karakterestikker fra kristne, enn de homofile? Hvis dere sa det samme om jøder eller svarte eller andre, så ville det blitt ville tilstander. Men homofile er godt vant – Det er bare 30 år siden det var forbudt å være homofil i Norge.

  5. Til Gunnar Andreassen: Jeg klarer ikke å se det på samme måte som du gjør. Nestekjærligheten burde tvinge oss til å ha relasjoner, også med de vi er dypt uenige med. Det er mitt utgangspunkt, og det er et prinsipp som burde holdes i de aller fleste tilfeller. Unntak finnes det også etter min mening, men da tenker jeg ikke på homofile.

  6. Beklager hvis jeg tråkker i salaten her, jeg aksepterer isåfall full sensur av mitt lille tankekors 🙂

    Når jeg leste innlegget over her og videre kommentarene så kom jeg til å tenke på en episode: Da folket valgte å løslate Barabas og fullende dommen over Jesus…….

    Min tanke er således: Løslot de Barabas til doms ? … NEI ! De løslot Barabas og gav han retten til å leve videre blandt dem å bli respektert! Derimot så hadde Jesus en dom å bære på sitt legeme, han som standhaftig sto ved sin tro uten lyte og som viste den lytefries storsinn i all kontakt med enhver han møtte uansett hva den hadde gjort, gjorde eller ville komme til å gjøre videre. Han dømte ikke enkeltmennesker og kastet heller ikke bedømmelser mot deres adferd.

    I mitt møte med «såkallte» kristne og andre religionsutøvere har jeg nesten uten unntak savnet dette storsinn og det kan virke som om denne kristenblogg’s deltagere også bør minnes om sitt opphav……

  7. Takk for innspill Catalyzator 😉

    Jeg vil gjerne poengtere en ting. Jeg er ikke imot at folk kan ha meninger om homofili. Jeg brukte selv 20 år på å godta meg selv og jeg kan ikke forvente at folk skal forstå alt. Men det er langt fra det og til å ikke vise respekt og storsinn som du kaller det. Mest av alt handler det veldig mye om uvitenhet om homofili – hva annet skal man kalle det når noen kristne ikke klarer å skille pedofili – som altså er overgrep, med homofili som handler om frivillig kjærlighet.

  8. Catalysator: Du må gjerne tråkke i salaten her bare du ikke tråkker på blomstene mine… hehe. Enig med Martin – Godt skrevet!

  9. Kristenblogg er ikke alene som giftkanal for ekstremt hatefulle utsagn fra såkalt kristne. På avisa Vårt Lands debattforum, intet mindre, er det blant annet påstått med rene ord at homofile mennesker er skapt av satan. Vårt Lands forum er til og med underlagt redaksjonell kontroll; ingenting kommer på nett uten at redaksjonen har godkjent det først.

    Så der har du dem! Ikke et hår bedre.

  10. Kjell skrev: «[…]siden det er publisert på kristenblogg en rekke ganger at jeg og homofile er djevelens verk – eller vårt liv da»

    Du har fortsatt ikke skjønt poenget Kjell. Du – eller andre homofile – er ikke djevelens verk. Dere er skapt i Guds bilde, som alle andre. Men homofili og ALL ANNEN SYND er djevelens verk, og ikke av Gud.

    Når det gjelder tidligere omtalte «sataniske angrep» mot Kristenblogg, så opplever vi kristne også stadige sataniske angrep «i oss selv». Et godt eksempel på det er fristelser, som kan få oss til å gjøre ting som Gud ikke har velbehag i. Poenget mitt med dette er at vi kristne i utgangspunktet er like «mottakelige» for sataniske angrep som ikke-kristne. Men vi har fått Den Hellige Ånd, som kan beskytte oss mot disse sataniske angrepene og synden i Jesu navn.

    Kjell skrev: «men det er jo også fordi Hesselberg ikke er enig med han i beskrivelsene av pastorer og gjengifte.»

    Kjell – du lyver. Min uenighet med J. K. Christensen har utgangspunkt i at jeg mener at en pastor som er skilt og gift på nytt gjerne kan få en ny sjanse og fortsette som pastor. Det mener ikke J.K.C. Når det gjelder Jan Kåre Christensen, som har «prekt» mye negativt om pastorer og gjengifte på Kristenblogg, har jeg satt en grense for sjikanering av andre pastorer og predikanter på Kristenblogg, som ofte har kommet fra hr. Christensen. Derfor har han enkelte ganger blitt moderert på Kristenblogg. Men han har ikke blitt konsekvent sensurert. Han har blitt moderert. Det er en viss forskjell på de to tingene. Jeg ønsker nemlig ikke at Kristenblogg skal være et sted for sjikanering av medkristne.

    Forøvrig føler jeg personlig at det er nytteløst å debattere homofili med deg, Kjell. Vi står fast på hver vår ende av skalaen, og kommer nok aldri noensinne til å møtes på midten. Hvis ikke du omvender deg og blir frelst, da…

  11. Kjell skrev: «Mest av alt handler det veldig mye om uvitenhet om homofili – hva annet skal man kalle det når noen kristne ikke klarer å skille pedofili – som altså er overgrep, med homofili som handler om frivillig kjærlighet.»

    Min kunnskap om synd forteller meg at Gud ser på både pedofili OG homofili som synd, såvel som å lyve. Homofili som frivillig kjærlighet kan ikke snu opp ned på Guds ord om at homofilt samliv er og blir synd. Det blir som å rettferdiggjøre tyveri hvis man «bare» stjeler ett enkelt Honni-korn.

  12. Ivar skrev: «På avisa Vårt Lands debattforum, intet mindre, er det blant annet påstått med rene ord at homofile mennesker er skapt av satan.»

    La meg umiddelbart få opplyse om at jeg aldri vil stå inne for et slikt syn. Det er for meg forkastelig å lire ut av seg noe slikt. Vi er ikke skapt av satan. Vi er skapt i Guds bilde. Men SYNDEN er ikke skapt av Gud.

  13. Du har helt rett Ivar! Og i tillegg til eksemplet som du nevner så er det alle de som tror de er milde og heller sier at de ville valgt andre ord – akkurat som det fjerner meningene bak ordene.

    Jeg nekter å bli immun mot disse uttalelsene fra mennesker som kaller seg kristne. Det går som sagt en grense for hva mennesker skal finne seg i.

  14. Andreas: Nå må du slutte å late som du sitter med fasiter Andreas. Når du anklager min legning og mitt liv så anklager du også meg. Jeg er mitt liv. Alle homofile har sitt individuelle liv – ikke så annerledes enn andre sine liv. Men ingen er perfekte heller ikke homofile.

    Dere har fått den hellige Ånd – vel jeg har fått fornuften og det er ingen fornuft i å anklage mennesker for å være besatt av satan.

    Andreas: Du lyver og det er galt – enten man er kristen eller ei. Og jeg kan forsikre deg om at jeg aldri kan bli kristen enn så lenge det finnes «forbilder» som dere på kristenblogg. ALDRI om jeg kan falle ned på det nivået som dere befinner dere på eller sitter sammen med dere i de sølepyttene og bare kaste dritt på andre som går forbi – enten det er andre kristne som ikke er bra nok, liberale eller homofile eller hva nå alle er stemplet med.

    I god pastor Torp ånd driver dere omvendt misjon. Samme det for meg.

  15. Jeg burde egentlig lekt Andreas nå og behandlet han slik han så ofte har gjort mot meg på kristenblogg. Da ville han bare sagt at denne bloggen er stengt for videre kommentarer – jeg er lei av dette homofilisnakket fra Skien (kjell)

    Igjen så er du overhode ikke troverdig mot kommentaren til Ivar. Du har selv publisert og godtatt at homofili er djevelens verk. Siden du aldri kan forstå at mitt liv er meg så forstår du heller aldri hva ordene gjør med mennesker. Du ser bare din egen nesetipp Andreas og så lenge det ser bra ut der så er visst alt ok.

  16. Kjell skrev: «Nå må du slutte å late som du sitter med fasiter Andreas. Når du anklager min legning og mitt liv så anklager du også meg.»

    Nå forstår jeg enda bedre at vi aldri kan enes om noe som helst. Apropos uvitenhet: du avslører egen uvitenhet om Guds ord, slik du skriver. Jeg sitter ikke med noen fasiter. Guds ord er min fasit. Ingenting annet. Jeg anklager ingen. Guds ord forteller meg hva som er synd. Homofilt samliv er synd. Derav forkynner jeg Guds ord om synd. Men vi kristne er vant til å få høre at vi er «fordømmende». Vi kristne kan ikke fordømme noen, for alle mennesker er allerede fordømt, hvis man ikke tar imot frelsen i Jesus Kristus og omvender seg fra all type synd.

    Kjell skrev: «Samme det for meg.»

    Det kan jo ikke være det samme for deg… hadde det vært det samme for deg, hadde du unngått Kristenblogg, og ikke utsatt deg selv for den sannheten som vi kristne har å formidle om synd. Selvfølgelig er det en påkjenning å bli påmint hvor syndige mennesker vi er. Jeg blir flau selv, hvis noen påpeker at jeg har gjort noe som jeg ikke burde ha gjort eller sagt. Da tenker jeg: «Andreas…. dette burde du vite. Du vet jo hva du ikke bør gjøre og ikke bør si». Men i vår Herre Jesus Kristi navn får vi tilgivelse for våre synder, kan legge dem bak oss, og forsøke å leve et enda mer gudfryktig og rent liv.

  17. Kjell skrev: «Du har selv publisert og godtatt at homofili er djevelens verk»

    At homofilt samliv er synd har jeg godtatt fordi Guds ord forteller meg det. All synd er djevelens verk. Men dette når aldri inn til deg. Dessverre.

    Kjell skrev: «Du ser bare din egen nesetipp Andreas og så lenge det ser bra ut der så er visst alt ok.»

    I min utilstrekkelighet søker jeg Guds ord. Guds ord forteller meg alt jeg trenger å vite.

  18. Kjell skrev: «Jeg burde egentlig lekt Andreas nå og behandlet han slik han så ofte har gjort mot meg på kristenblogg. Da ville han bare sagt at denne bloggen er stengt for videre kommentarer – jeg er lei av dette homofilisnakket fra Skien (kjell)»

    Du er i din fulle rett til å sensurere din egen blogg.

  19. Jeg tror jeg skal overlate til Gud dømmingen jeg. Du eller dine deltagere på kristenblogg er ikke Gud. Fasiten kommer fra Gud sier du. Ok så er det merkelig at Gud viser meg fasiten hver dag at mitt liv er viktig og riktig. Du går ut og sier at bloggen din kommer fra Gud – det er merkelig at det gjør min blogg også. Det spiller ingen rolle hva du mener om det.

    Jeg har ikke noe mål om å bli enig med deg Andreas. Jeg har et mål om å forsvare og forklare mitt og andre homofiles liv for den utrolig urettferdige dømmingen dere sitter og gjør mot mennesker som bare er mennesker like små og nakne som det dere selv er. Se på dere selv og døm dere selv heller. Det er sikkert mer enn nok å ta av.

    Mulig din Gud tilgir synder men jeg tror ikke han tilgir at dere tar hans plass og sitter og dømmer hans skaperverk. Jeg vil gjøre Gud så stor jeg at jeg ikke stiller spørsmål med hvorfor han har skapt meg slik jeg er. Jeg ser på det som en gave og en gave jeg er meget glad over å ha fått.

    At ikke du unner meg denne gaven er ikke mitt problem Andreas. Du burde konsentrere deg heller om å samle gaver selv og sette pris på ditt eget liv og bry deg om deg selv heller enn å sitte å slå andre mennesker i hodet med en bibel du ikke klarer å følge selv engang.

  20. Kjell skrev: «Ok så er det merkelig at Gud viser meg fasiten hver dag at mitt liv er viktig og riktig.»

    Så hvem er DIN Gud, Kjell? Du har tidligere benektet at du er frelst og at du har gitt livet ditt til Jesus, Kjell. Hvem er da DIN Gud? Jeg mener å huske å ha lest at du har dannet din egen Gud. Det finnes kun én Gud. Og det er den Gud som gir oss nåde gjennom Den Hellige Ånd. Det er den Gud som holder fast ved sitt hellige ord i Bibelen. Guds ord inngår ikke kompromiss med verdenssituasjonen og endetidens moralske forfall.

    Kjell skrev: «Se på dere selv og døm dere selv heller.»

    Det har jeg faktisk ingen problemer med. Jeg har «tatt meg selv i nakkeskinnet» flere ganger i løpet av livet, for å leve så gudfryktig som mulig. Gud har – gjennom Den Hellige Ånd – hjulpet meg dit jeg er i dag. Jeg har maktet å ta avstand fra synden. Men jeg er ikke feilfri, og kommer aldri til å bli det – før jeg sitter ved Guds trone i himmelen. Jeg kan bare be Gud om å gi meg så mye gudsfrykt og lydighet til Hans ord som mulig.

    Kjell skrev: «Mulig din Gud tilgir synder men jeg tror ikke han tilgir at dere tar hans plass og sitter og dømmer hans skaperverk.»

    Guds ord forteller oss at vi skal tale klart om synden. Vi må forkynne hva synd ER for at mennesker skal kunne forstå at de trenger frelsen fra Jesus Kristus. Uten frelsen går vi fortapt. Å forkynne evangeliet – som er misjonsbefalingen – innebærer også å tale klart om synden, slik at mennesker kan innse sine svakheter og bli frelst.

    Ja, at Gud har skapt deg er en utrolig stor gave. Men jeg ønsker ikke å legge skylden på Gud for at vi er syndige mennesker som ikke adlyder Guds ord.

    Kjell skrev: «Du burde konsentrere deg heller om å samle gaver selv og sette pris på ditt eget liv og bry deg om deg selv heller enn å sitte å slå andre mennesker i hodet med en bibel du ikke klarer å følge selv engang.»

    Ja, jeg setter ufattelig stor pris på mitt liv. Ja, jeg setter ufattelig stor pris på de gavene Gud har gitt meg. Ja, jeg setter ufattelig stor pris på at Gud bruker meg i forskjellige sammenhenger (ikke bare på Internett). Ja, jeg setter ufattelig stor pris på at jeg får lov til å bety noe for andre mennesker i mitt liv, og at andre mennesker betyr noe for meg. Jeg trenger ikke å bli påmint at jeg er et ufullkomment menneske, Kjell. Men gjennom Jesu frelsesverk på korset er jeg løst fra syndens grep, og makter å ta mest mulig avstand fra synd gjennom lydighet til Guds ord, og påfyll av Den Hellige Ånd hver dag. Det priser og takker jeg Gud for.

  21. Jeg setter ikke Guder opp mot hverandre og bedømmer hvem som er best – den liberale, den konservative eller den fundamentalistiske eller muslimske. Mens dere sitter der på kristenblogg og utroper at dere ikke kan sette beina deres i en moske så forsøker jeg å hente det beste fra alle religioner – det som gjør meg til et mere tolerant menneske og gir meg et rikere liv Jeg respekterer også kristen tro, og jeg har flere store forbilder der. Det er omtrent de samme mennesker som du sikkert mener ikke er gode nok kristne. Det viktigste må være hva en Gud betyr for enkeltmenneske og det personlige forhold vedkommende har og som beriker det mennesket. Jeg har ikke noe behov for å banke denne guden inn i hodet på andre mennesker.

    Jeg bryr meg egentlig ikke om deg Andreas. Det som bryr meg er at du går inn i mitt liv og sier jeg ikke er bra nok som menneske – mitt liv er en synd – og antageligvis lever jeg ikke så veldig annerledes enn deg selv. Du med flere mener at hvis ikke jeg blir som dere vil jeg havne i et helvete. Dere mener at mitt liv er djevelens verk og at mitt liv er kreftsvulst på samfunnet og at mitt liv bare bringer død, skam og fordervelse. Er dette Guds ord – eller er det slik det er blitt tolket. Bryr meg ikke om det heller for jeg har god samvittighet – det er det viktige for meg. Jeg kunne aldri brukt slike ord mot andre mennesker.

  22. Kjell skrev: «Det som bryr meg er at du går inn i mitt liv og sier jeg ikke er bra nok som menneske»

    Vær klar over at det er ingen på Kristenblogg – heller ikke jeg – som har dyttet på deg våre meninger. De har du selv oppsøkt, ved å være særdeles aktiv i homofilidiskusjoner på Kristenblogg.

    Kjell skrev: «Jeg setter ikke Guder opp mot hverandre og bedømmer hvem som er best – den liberale, den konservative eller den fundamentalistiske eller muslimske.»

    Der avslører du at du ikke tror på Bibelens, Abrahams Gud. Du tror dermed heller ikke på at Bibelen er Guds ord. Hvem er da din gud, som hver dag forteller deg at det livet du lever er riktig? Hvem er da den guden som kan fortelle deg hva som er rett og galt? Hvem er den guden du tror på, som ikke er en del av treenigheten, Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd? Hva er da din egen gud verdt for deg, når det kun er Jesus (Sønnen) som er veien til frelsen for å unngå fortapelsen?

    Kjell skrev: «Du med flere mener at hvis ikke jeg blir som dere vil jeg havne i et helvete. Dere mener at mitt liv er djevelens verk og at mitt liv er kreftsvulst på samfunnet og at mitt liv bare bringer død, skam og fordervelse.»

    La meg omformulere det: Hvis du ikke tar imot frelsen i Jesus Kristus, og gir livet ditt til Han, vil du gå fortapt (aka «havne i helvete»). All synd er djevelens verk. Ditt liv er IKKE djevelens verk. Livet ditt er Guds verk – en gave fra Gud. Gud har pustet livsånden i deg fra dag én. Jeg mener – og har aldri ment – at ditt liv bare bringer død, skam og fordervelse. Det er synden som kan medføre dette, i tillegg til fortapelse om man ikke gir livet sitt til Jesus og omvender seg. Nøkkelordet er FRELSE. Så kan arbeidet med å bli et gudsfryktig og lydig menneske starte når man har blitt frelst. For da vil Gud jobbe med deg på de mest forunderlige måter, og du kan få oppleve at Gud tar fra deg de fristelser som strider mot Guds ord.

    Kjell skrev: «Bryr meg ikke om det heller for jeg har god samvittighet – det er det viktige for meg.»

    Hva hjelper god samvittighet hvis man ikke tar imot frelsen i Jesus Kristus? Ja, det hjelper fint i livet du har på denne jorden. Men det hjelper lite etterpå.

  23. Det skulle selvfølgelig stå: «Jeg mener IKKE – og har aldri ment – at ditt liv bare bringer død, skam og fordervelse.»

    En liten skriveleif.

  24. *Sukk*…….
    At et, eller flere for den saks skyld, mennesker som kaller seg kristne kan få seg til å skrive på en slik fordømmende måte å ta guds ord i sin munn å spytte det ut mot medmennesker på en slik hatsk måte er meg nesten uforståelig…. NESTEN…. fordi jeg jo forstår….

    «….. de står på gatehjørnene å roper ut, rent ut skryter av sin tro…..*

    *dobbeltsukk*…..

  25. All den tid homofili ikkje er nemnt med eit ord i Bibelen, og når ein tenkjer over kor lite kunnskap mange kristne har om seksualitet generelt og homofili spesielt, er det ganske interessant at det finst so sterke meiningar om dette spørsmålet. Kan hende lyt ein gå ut frå at det er kunnskapsmangelen som gjer at folk tør vera so skråsikre?

  26. Jeg gidder ikke lenger å konversere med Andreas for det har ingen nytte. For så liten er hans verden at han ikke klarer å se at hans lille bloggsamfunn er med på å hisse opp å skape holdninger som i stor grad påvirker mtt liv. Han er med på splittelsen av Kirken og han er med på å skape dårlige og gode kristne – i sitt bilde. For Gud skulle man vel tro alle var like. Han er også med på å gjøre kristendommen fjern for folket og for dem dette betyr noe for. De kan ikke kjenne seg igjen i den Guden som blir beskrevet. Det er bare hans kristendom som er bra nok og selv tror han at han sitter nærmest Gud. Og han tråkker over andre for å komme dit. Han er selvfølgelig skrevet inn i «livets bok» og dette gir han alle rettigheter. Tror han…

    Er det noen som er for kristenblogg så er det Gud sin skyld og er det noen som snakker han i mot så er det satan. Så egoistisk er Andreas lille mørke verden. Og slik styrer han den.

  27. Slik er det. Eg bed for at alle – både eg, du og kristenbloggfolka – må finne fram åt Jesus. Eller at han finn dei. 🙂

  28. Ref: 31 Per Esben: …. Eller at han finn dei…

    Fint skrevet 🙂
    Jeg tenker på lignelsen om gjeteren og det «ene» bortkomne lammet som selvfølgelig gjeteren går avsted for å finne…. Flokken er samlet å greier seg selv men det bortkomne lammet trenger gjeterens bistand…. veiledning… (ikke tvang eller skremselspropaganda)

    Jeg forstår dette slik at det er IKKE de store stygge ulvene som blir lett efter av gjeteren…. (de store stygge ulvene som også var billedligjøringen av store religionsledere som kritiserte de uskyldige og ofte forfulgte de gode samaritanerne)

    Religiøse grupper i dagens samfunn har lett for å «dekke» seg bak en jesus-skikkelse men de glemmer hans tale til folket og hans væremåte kontra «mannen i gata» og dette viktige essensielle punktet at det var mennesklig ondskap han kritiserte, ikke legning 🙂

  29. Jeg mener at folk må få tro hva de vil – jeg har respekt for mennesker som har en tro. Men når tro blir til våpen for enten å fremheve seg selv eller sin ideologi blir det feil. Det er plass for alle mennesker på denne jord. Når tro blir brukt til det gode for mennesker så er det flott men når tro blir brukt nedsettende om andre blir det veldig feil.

    Alle har en tro – selv det å ikke tro på noe er en tro. Å tro mener jeg er en privat ting. Det handler om et forhold mellom deg og din Gud. Den eneste du skal prestere noe for er andre mennesker – og du må gjerne bruke en Gud som hjelp til å prestere noe som er oppbyggende for andre og deg selv. Men når en Gud brukes for å slå ned andre – så fremhever du deg selv som en fasit – og å tro kan aldri bli noe fasit. Det er når du vet noe at ting kan brukes som fasit. Bibelen er ikke mer fasit enn Koranen. Menneskers tro er ikke fasit. Det er ingen mennesker som sitter på fasiter.

    Uansett når du bruker Bibel eller Koran for å fremheve det du tror og kaller deg selv bibeltro – så må en først sørge for at man selv har «rent mel i posen» – ellers blir det ikke troverdig. Det finnes ingen mennesker i dag som kan klare å leve ut ifra en bibel skrevet for over 2000 år siden – uten at man må bryte eks de norske lover. Å fremheve seg selv og selv avgjøre at man står oppskrevet i den såkallte «livets bok» som gir en enveisbillett til himmelen – bare fordi man kaller seg kristen og kaller seg frelst, er rent tull etter min mening. Det er ikke det å kalle seg kristen eller frelst som avgjør om du er et bra menneske. Det viser man i gjerninger og hvordan man er mot seg selv og andre mennesker. Dessuten er jo dette å sette seg over sin Gud – hvis man har en tro på at det er Gud som skal dømme, ikke en selv.

    Selv har jeg aldri «misjonert» at homofili er det eneste rette. I den grad jeg «misjonerer» noe som helst så er det at mennesker skal få lov å leve som de er så lenge de ikke skader andre. Homofil kjærlighet er som all annen kjærlighet – en frivillig sak mellom to mennesker. At noen ønsker en velsignelse i Kirken og få sin kjærlighet bevitnet av en Gud og av sine kjære burde være en selvfølge – hvis det er viktig for dem det gjelder. Andre mennesker må ikke komme mellom de mennesker og Gud og nekte dem et forhold til Gud. Det har ingen mennesker rett til – fordi de innhar bare en tro og ikke en fasit.

  30. Denne Andreas skriver:

    » Nøkkelordet er FRELSE. Så kan arbeidet med å bli et gudsfryktig og lydig menneske starte når man har blitt frelst. »

    Svært avslørende. Idealet er altså LYDIGHET. Frelse skal altså handle om underkastelse. Andreas perverterer derigjennom hele frelsesbegrepet. Frelse handler nemlig ikke om lydighet og underkastelse, men om frihet, oppreisning og verdighet.

    Jeg er så innmari lei av disse hyklerske fariseerne som seiler under falskt flagg og spotter Jesus gjennom sin dømmesyke loviskhet. Det Andreas skriver, har ingenting med Jesu liv og tenkning å gjøre. Det er et angstbitersk og uverdig forsøk på å redde sitt eget skinn gjennom å tråkke andre ned.

    Jesus selv lanserte i grunnen det mest treffende uttrykket: Ormeyngel!

    Ivar

  31. Kjør på Kjellemann. Folket kommer til å få nok av disse idiotene snart.
    (Ja, det står jo faktisk i bibelen når jeg tenker etter)

  32. Det står iallefall ikke i bibelen at homofili (ordet homofili er ikke nevnt engang) er kreftsvulster på samfunnet som binger bare død, skam og fordervelse. De,t står derimot at

    menn som ligger med menn slik de ligger med en kvinne er avskyelig og de må DØ.

    Så da får heller de bibeltroende mene det; at vi må dø. Men det er vel å anta at det er de for feige til. Og akkurat dødsdommen er vel en av de tingene i Bibelen som ikke skal gjelde lenger – for NOE er oppdatert må vite.

    Det er en del uvitenhet rundt begrepene om homofili. Hvis man ser på overskriften til TA så står det at homoSEKSUELL raser mot kristenblogg. Jeg er ikke homoseksuell – jeg er HOMOFIL. Dvs at jeg føler meg ikke tilknyttet menn bare seksuellt men med hele meg. Jeg forelsker meg også i menn og vil leve sammen med en mann – IKKE bare ha sex med en mann.

    Dette er nok neppe oppklarende for de kristne riktignok – men det er viktige skiller for meg.

    Uvitenhet er stikkordet her og det beviser alle de fundamentalistiske kristne som ikke klarer å skille homofili fra feks pedofili eller sex med dyr. De synes alt er like avskyelig men klarer ikke se at homofili handler om frivillig kjærlighet mens de to andre er snakk om overgrep – GROVE overgrep. Jeg blir ofte møtt med at: hvis vi godtar homofili så må vi godta pedofili og sex med dyr også da?
    NEI! Overgrep uansett hva må aldri godtas. Overgrep er det som ligger i ordet – at man tvinger noen og bruker makt over noen for å oppnå en tilfredsstillelse selv.

    Det er nesten litt for utrolig at jeg må sitte her og beskrive forskjellene på disse to tingene overfor moderne såkallt intelligente mennesker, men det må man altså. Og selv om jeg har forsøkt forklare dette mange ganger på kristenblogg så går det tydeligvis ikke inn. Allikevel kommer disse sammenligningene – og det er i de tilfellene det skjer ALDRI noen av de andre såkallte kristne som går inn og forklarer forskjellen. Og slike påstander blir heller ALDRI sensurert av Hesselberg. Og i de tilfellene jeg har sett sånt og prøvd å forklare forskjellen – blir som regel JEG sensurert eller han stenger tråden osv…

    Nå er det jo viden kjent at overgrep er noe som i særlig grad har blitt brukt og skjedd i Kirken. Det er mange overgrep som skjer i Kirken. Selv misjonering er et overgrep etter mitt syn. De vil ikke godta at mennesker tror noe annet enn dem selv og de pusher på deres egne bedretro over på andre – splitter kulturer og tradisjoner som mennesker kanskje har levd i fred med i alle år. Og metoden er klar: TRUSSEL OM HELVETE – hvis man ikke blir som dem og tror som dem. Og Gud blir også brukt som våpen. Det er Guds vilje at….osv osv.. Historien er full av eksempler på overgrep fra kirken og kirkens menn. Det skjer den dag i dag. Utnyttelse av gamle for å skaffe seg selv rikdom feks. Du skal gi penger og du bedrer sjansen til å komme til himmelen – hvis IKKE – vel… helvete lurer..

    Hesselberg er et godt eksempel på at Gud blir brukt når alt skjer han godt og alle spiller på hans lag. På hans blogg ber han folk gå i forbønn for seg fordi han er blakk… Når han eller kristenblogg er godt omtalt så er det Gud som er skyld idet at han selv er så bra. Hvis noen går imot han eller kristenblogg så er det djevelen som påvirker.

    Hesselberg sier alltid VI I KRISTENBLOGG akkurat som at kristenblogg nærmest består av flere personer – nærmest som at det er et firma som står bak bloggen. Men egenltig er Hesselberg alene om dette bloggsamfunnet. Det er bare en 10-12 personer som jevnlig sitter og kommenterer og «krangler» seg imellom. Bloggen har en profil som sier for kristne av alle slag. Men stakkar den liberale kristne som vil kommme inn der og mene noe annet enn dem selv. Han blir der aldri lenge.

    For å skrive artikkel på kristenblogg må du være kristen. Ikke vet jeg hvordan kriteriene på å vise at man er kristen er. Det er ikke bare å brett ned buksene og si at se jeg er kristen. 😉 Det er Hesselberg som sitter og avgjør om man er god nok kristen til å skrive på kristenblogg!

    Jeg har sett eksempler på mange kristne som ikke holder ut å delta på kristenblogg. Det er mennesker som kanskje har et annet kristent syn enn den faste gruppen der inne. De blir fryst ut ganske fort.

    Kristenblogg er ikke for ALLE kristne. Det er for de kristne som blir godtatt av Hesselbergklanen. Jo mer ekstrem jo bedre! Jo mer du roser Hesselberg jo bedre beskyttet er du. Og for å rose Hesselberg må du være like ekstrem og fundamentalistisk som han og klanen hans er. DA først blir du godtatt. Da blir du innskrevet i Hesselbergs bok. Da er du nærmest godtatt i himmelen også.

    Jepp – slik har jeg opplevd kristenblogg – og slik tror jeg det fungerer. Tror ikke jeg har overdrevet engang, etter å ha deltatt der mye over tid. Jeg har ikke bare stått og sett på utefra – jeg har vært inne der.. Derfor kan jeg uttale meg…

  33. Tilbaketråkk: Takk for støtten! Her er slik jeg har opplevd kristenblogg: « STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !

  34. Tilbaketråkk: Så KLART mobber kristenblogg!! « STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !

  35. Tilbaketråkk: Et alternativ til Kristenblogg.no trengs! Og det er her « Kristendommen

Legg igjen en kommentar

