Jeg er blitt 42 år ung.


Jepp, det er min fødselsdag i dag og jeg er blitt 42 år ung – ikke gammel!

Jeg syntes det var fryktelig ille å bli 30 – ja det var nesten å se på som at nå gikk det bare en vei og det var nedover… Det var ille å bli 40 også – men det har ikke vært så ille som det jeg trodde det skulle bli.

Det skjedde noe da jeg ble 40. Jeg fikk en ro over livet mitt på en helt annen måte enn jeg hadde hatt før. Plutselig kunne jeg begynne å bruke av erfaringene mine og jeg unngikk bedre å gjøre samme feil to ganger. Slik føles det iallefall. Jeg har alltid vært et menneske som har engasjert meg i mine venners liv – alltid stillt opp og sjelden sagt nei til noen enten det ¨nå var blant venner eller jobb. Da blir man lett offer for utnyttelse. Vel, jeg har vel ikke sluttet å bry meg om mine medmennesker da. Heller tvert imot kanskje. Men jeg føler meg sterkere nå. Jeg sitter med mye mer erfaring og jeg bryr meg også mer om å ha det bra selv. Jeg kaller det POSITIV EGOISME. Det er den egoismen hvor du gjør deg selv sterk og derfor får overskudd slik at du kan også dra med deg andre – IKKE tråkker over andre.

Jeg er stolt av meg selv. Jeg har hatt et begivenhetsrikt liv – ikke alltid like bra liv – men allikevel så utrolig bra. Igjen så tenker jeg på dette ordtaket: Det er ingenting som er så galt at det ikke er godt for noe!

Jeg er glad over at jeg har fått strevd for å komme dit jeg er i dag. Jeg har stort sett klart det helt alene! Jeg har hus, bil og en nydelig hage. Jeg har en familie som bryr seg og venner som bryr seg. Og jeg har overskudd til å bry meg om dem. Jeg begynte på høyskole når jeg var 40 og det har vært tøfft – men utrolig givende også.

Visst kjenner jeg også modernitetens ensomhet og så klart skulle jeg ønske jeg hadde en mann jeg elsker ved min side. En å dele med. Alt! Men kjærlighet er så mangt og det er så stort å allikevel få kjenne at man kan si at man elsker seg selv og at man får bidra med det en selv synes er viktig i livet, å forsøke å være noe for andre – og ikke minst få kjenne all kjærlighet fra venner og familie.

Tja, noen vil kanskje si det er litt egoistisk å annonsere sin bursdag her på wordpress – jeg synes ikke det. Jeg blir glad om noen vil gratulere meg og vise at de bryr seg og setter pris på meg. Det er ikke egoisme.

Fra nå av går det bare oppover!

9 Svar til “Jeg er blitt 42 år ung.

  1. Eg har jo gratulert deg på Facebook, men kan jo gratulere deg enda ein gong her! 🙂 Håpar du fær ein flott dag, og at dei neste 42 åra blir like varierte og spanande som dei siste. 😉 Klem!

Legg igjen en kommentar

