URETTFERDIG JULEHANDEL – for enslige


6_2701_0.jpg

Hver jul skjer det.. Min allerede dårlige økonomi får seg en kraftig knekk.

Jeg kjøper gaver til mor, 3 søsken, og 8 onkelbarn og 3 grandonkelbarn + onkel og selvfølgelig venner. Jeg antar at 4500 er et reelt antall penger jeg må ut med. Jeg synes det er kjempehyggelig å kjøpe gaver, – ikke misforstå. Men det er en stor utgift for en som går på attføring og allerede får bare 66 % av en allerede dårlig lønn. Ikke synes jeg at jeg overdriver gavekjøpene heller. Jeg beregner sånn 200 kr på hver + litt ekstra til mor og søsken.

Ikke det at man skal regne slik på det når det gjelder gaver, men for meg er det et rent tapsprosjekt 😉 Til mine søstres eller brors familier bruker jeg 1000 – 1200 kr på hver familie og jeg får kanskje gaver igjen for maks 500. (nei, jeg sjekker ikke prisen på det jeg får…) Jeg er selvfølgelig glad for gavene jeg får og forventer heller ikke mer. Faktisk så har jeg sagt fra til alle i år at de kan bruke pengene å gi til de som trenger det mer enn meg.

Jeg nevner dette fordi det er et typisk bilde på hvordan det er å leve alene med ÈN lønn. ABSOLUTT ALT er dyrere når man er alene. Ett sted må jeg bo, og jeg bor i et lite hus hvor standarden ikke på noen måte er slik at en moderne familie med barn ville bodd her. Huset mitt kostet 650 000. Jeg betaler avgifter samme avgifter til staten enten det nå bor 10 eller ett menneske her. Tv-lisens, strømavgift, bilavgift, forsikring, vann og kloakk, søppel osv osv..

Skal jeg ut og reise må jeg betale ekstra for å få enkeltrom. Jeg får aldri noen singelrabatt slik familier får familierabatt eller pensjonister får rabbat. Enmanns-middagspakkene er for små til en og for store til en hvis man kjøper to. Og kjøper man to så blir middagen kjempedyr. Jeg tror enslige må kaste mye mer mat enn hva familier gjør. Å kjøpe seg bolig for en enslig i dag er nesten umulig – iallefall i byene.

Jepp – det oppleves urettferdig. Og det er sjelden man hører single mennesker kreve noe. Vi er meget sjelden tatt med i samfunnsdebatter. Dette til tross for at 803 000 bor alene. Det er hver 3 husstand (ensliges landsforbund)

Jeg går og handler mine julegaver med et ønske om å glede noen – og det er hyggelig å gi gaver. Samtidig tenker jeg hvor mye hyggelig jeg kunne gjort for meg selv med de 4500 jeg bruker – eksempel den sydenturen jeg aldri føler jeg har råd til.

Jeg skulle ønske jeg hadde råd til både å være litt egoistisk og å gi gaver til mine kjære!

5 Svar til “URETTFERDIG JULEHANDEL – for enslige

  1. Hm, du sier noe..

    Hadde det gått an å halvere antallet julegavemottakere, da? Hvis det f.eks er flere barn i hver av familiene, kjøpe noe de kan bruke sammen, dele?

    Skriv julebrev, tenk på hvilke ressurser du har i forhold til å formidle, hva om du bruker litt tid nå fremover, og rett og slett lager noe?? En samling tekster som gir mye mer av *deg* enn en hvilken som helst gave?

    Skjønner at dette er slitsomt, og du ga meg noen nye tanker. Må nesten tygge litt mer på det før jeg sier noe mer.

  2. Bra skrevet! En annen ting i samme gate, er TID. Det er ingen som handler, gjør rent og reparerer mens jeg jobber, lufter hunden, betaler regninger, skifter dekk, måker snø osv. Alikevel forventes det at enslige skal stille opp på kort varsel, for jeg har jo ikke «noe liv» jeg som ikke bor sammen med en familie, eller hva?

    Jeg trives med mitt valg, og det er som du sier mange av oss. Det hadde vært fint med noen «enslig-rabatter». 😉

  3. Jeg har også vært superblakk i lange perioder og endt opp med å gi bort ting som det lå mye personlig i. Skrev små bøker, lagde mye ut av brev etc.

    Det har flere tatt vare på og verdsettes ofte mer enn et dyrt pashminasjal.

    Tenker mye om dette, men akkurat nå må jeg virkelig jobbe på høygir, for jeg ligger litt bak skjemaet (etter jeg tydeligvis har brukt mer tid på tordenblogg enn på jobb de siste dagene. Herrejemini. Eller noe sånt).

  4. Gigabite 😉

    veldig bra points!
    Valg ja.. Ikke alltid man har valg.. Kan jo ikke gått tvinge meg innpå noen og si at NÅ skal vi bli samboere!

    Det skal også dog sies at jammen ser jeg mange positive ting med å være alene også,.. ;-)) Men aldri økonomiske..

    Dvs.. Her i Skien fikk v den berømte «tusenlappen» av kommunen. Hver husstand fikk 1ooo kr av noe overskudd av noe stømgreier.. DEN FIKK JEG beholde ALENE heltformegselv! Det må være første – og sikkert siste gang også – at jeg opplevde at det å være alene ga økonomisk gevinst…

Legg igjen en kommentar

