Om kristne sølepytter…


Er det flere enn meg som til stadighet har opplevd at hvis man besøker kristne blogger og MENER noe, så blir man stadig beskyldt for at man er søkende?

Altså: Der sitter de i sine sølepytter og kaster dritt rundt seg mens mennesker går forbi og kanskje prøver å fortelle dem at dette burde de ikke gjøre – det holder på en måte at de selv blir skitne. Resultat; de bare kaster enda mere dritt.

Hvorfor i all verden har de tanker om at vi gjerne vil sette oss ned sammen med dem å kaste søle og dritt på andre slik de selv gjør?

Nei, – det er mye bedre å gå hjem å vaske av seg dritten og så unngå disse sølepyttene og drittkasterne ved å gå laaange omveier.

17 Svar til “Om kristne sølepytter…

  1. Hvorfor gå lange mveier?? hvorfor skal man gå rundt så overhodet?? jege r drittlei av idsse menneskene som skal diktere og stå i veien. Kjør de rett ned. Løp rett på og knus dem til grus.

  2. hehe.. jeg håper ikke jeg har latt meg bli diktert. Jeg setter som sagt min ære i å ikke falle ned på deres nivå. Håper jeg til en viss grad har klart det. Tror neppe fundamentalistene ser det, men jeg håper andre har sett det. Det var noen før her som sa at; jeg er bedre enn dem. Jeg er kanskje ikke det – men så er jeg heller ikke kristen. Det er vel min naive tanke om at jeg har forventet mer av kristne enn at de skal sitte å dømme andre på vegne av en Gud. De gjør seg på den måten like stor som en Gud – og finnes det egentlig verre «synd»?

    Mens Kirken gjør sitt beste for å splitte og lage «uvennskap» sitter resten og forsøker å forene og rette fokus på likeverd, respekt og fred.

    Slik er det iallefall jeg opplever det.

  3. «Mens Kirken gjør sitt beste for å splitte og lage “uvennskap” sitter resten og forsøker å forene og rette fokus på likeverd, respekt og fred.»

    Det var da så utrolig negativt bilde du skulle ha av kirken da..jeg har vanskelig for å forstå det. Kirken gjør jo faktisk så mye bra.

    Jaja..

  4. Men når det er sagt så forstår jeg jo at du har hatt mange vonde opplevelser med kristne..og jeg kan ikke sette meg inn i hvordan det er.

  5. Tja, det er mediene som styrer bildet som blir gitt av kirken og kristne. Jeg synes mediene virkelig kan skjerpe seg også.

  6. Tror kirken klarer utmerket å lage «bilder» av seg selv – selv. Og kristne bruker flittig mediene når de skal ut med budskaper… Da hører jeg aldri at media lyver….

  7. Joda Gunnar 😉 Kanskje det er litt svartmaling – men du er kanskje ikke like utsatt for dømmingen deres? Jeg er iallefall luta lei – og skulle ønske at de kunne rette fokuset sitt på helt andre ting – gladting. Jeg må anta at når de dyrker enn Gud så kraftig så må det være fordi det er noe positivt ved han også ikke bare synd, skam, helvete og dommedag. Mange av de kristne legger lista så høyt for å komme inn i Gudshuset at de klarer ikke å hoppe over selv en gang. Og de river gang etter gang. De taper sak etter sak – og det er pga at de forsøker å leve etter en bibel skrevet for 2000 år siden – og verden forøvrig har nettopp blitt 2000 år eldre. Om de driver omvendt misjon er for meg likegyldig – men det er ikke likegyldig for meg når de angriper homofiles liv – og dermed mitt eget liv – som om det var en pest og en plage.

  8. skjønner godt at du blir lei, jeg har selv vært religiøs i mine yngre år å kjenner godt igjen det du sier her. skal riktignok ikke skjære alle over èn kam da, men…
    virker som om mange kristne sliter med å leve opp til sine egne idealer, særlig de som mener gud kan straffe deg for så lite som å tenke galt, og derfor langer ut etter andre for å føle seg bedre. på èn måte er de svært lik de som mobber. vi vet jo at folk som mobber gjør det for å føle seg bedre, synes samme symptomer viser seg hos mange kristne, og kanskje de burde innse det og tenke litt over hvorfor de føler seg slik, og om de virkelig BURDE føle seg slik? kanskje de skulle revurdere hvor sundt det er å ha en tro som gjør at man føler seg slik, eller gir seg en oppførsel ovenfor andre som ikke ligner grisen?

    alt godt til deg fra meg 🙂

  9. Takk for tankene dine du deler 😉 Og det var meget bra skrevet! Sammenligningen med mobberne ser jeg helt klart. Alt godt til deg fra meg også ;-)))

  10. Jeg er veldig enig i det du sier. Noe svartmalt, som tidligere nevnt av Gunnar her, men regner med du satt det hele på spissen.

    Kirken har jo gjort mye bra, men jeg er som deg, lei av kristenfundamentalister som hele tiden skal prakke på meg meningene deres, fortelle meg at jeg er påvirket av Satan og at stakkars meg vet jo ikke bedre.

  11. hei Maiken ;-))
    Ja det er «påprakking» av ideologier, levemåter eller skapelse av et slags fasitmenneske – som folk flest slettes ikke kjenner seg igjen i eller kan klare å leve etter. Tror ikke de selv engang kan klare å leve etter urkristendom eller være såkallt bibeltro. Iallefall ikke uten at de bryter med en rekke norske og internasjonale lover. Å hevde at andre er påvirket av en Satan er så stygt gjort at jeg nesten ikke finner ord.

    Vi andre får bare fortsette videre med tanken og visjonen om en bedre fremtid med respekt og likeverd for alle mennesker – og så får vi selv prøve å gå foran som gode eksempler. Det er så utrolig lett å falle ned på nivået dems – i forsvar og uforstand til alt det nesten umenneskelige de kommer med noen ganger. De er en minoritet men allikevel krever de nesten av alle skal leve som dem og fasitende deres.

    Jeg har aldri prakket på noen at det å være homofil er det eneste riktige. Men jeg gjerne prakke på folk at de skal få lov å leve som de vil når de ikke skader eller overkjører andre. Vel, jeg repeterer meg selv sikkert mange ganger her. Men en GOD ting kan ikke sies ofte nok heter det 😉

    Ha en nydelig dag Maiken ;-)))

  12. Hei, Kjellemann. Spennende blogg du har.

    Jeg er kristen selv. Prest, til og med. Igjennom en prosess som har vart i godt og vel 10 år har jeg gått fra å ha et tradisjonelt (konservativt) syn på homofili til et åpnere og mer inkluderende syn. Jeg tror jeg har møtt på og dissekert de aller fleste mulige varianter av «kristne» homofilidebatt-argumenter. på veien. Jeg er selv hetero, men har mange ganger opplevd å bli rimelig støtt av uttalelser andre kristne har kommet med i sakens anledning. At du som homofil har opplevd en del av dette som rett ut fordømmende har jeg ingen problemer med å forstå.

    Jeg synes du er tøff som har prøvd å gi «saken» et ansikt på for eksempel kristenblogg (må innrømme at jeg knapt har lest noe av det som skrives der…). Så trist at du blir møtt med «påprakking» av noe du ikke vil høre i stedet for at folk viser interesse for det du har å dele med dem. Du besitter jo erfaring og livsvisdom på et felt de etter alt å dømme er svært opptatte av.

    Jeg synes det måtte være mye mer spennende å få lytte til det du har å fortelle enn å forsøke å «omvende» deg til et bestemt livssyn. Kanskje våre veier krysses en gang, og jeg får muligheten til å lytte og lære.

    Vi er sikkert ikke enige om alt, vi heller, men det betyr jo ikke at vi ikke kan ta hverandre på alvor som tenkende, følende, oppriktige mennesker – helt uavhengig av livssyn.

    Lykke til videre, både med bloggingen og resten av virkeligheten.

  13. Hei Harald! 😉 Tusen takk for alle godord og åpenhet og at du viser at du har lest og «lyttet». Jeg er overbevist om at vi alle har noe å lære av hverandre og bruke det vi lærer av hverandre til å berike hverandre – istedet for å slå ned hverandre med sannheter.

    Vi er alle våre egne sannheter. Men det som er sant for meg trenger ikke være sant for deg. Vi må allikevel akseptere og respektere hverandre og bruke hverandre til det gode i stedet for det vonde.

    Å oppleve at mange synes man ikke er bra nok uten å oppgi eller gi avkall på noe av det største av alt, nemmelig kjærligheten til et annet menneske – er urettferdig og nærmest umulig. Og hvorfor i all verden skulle man si ifra seg en sånn flott gave man har fått. Ja for meg er det en gave og jeg ville ikke byttet den bort med noen.

    Det er godt å lese og se at det er kristne som tør å gå mot strømmen og være ærlige mot seg selv og omverden. Tror mange tenker som deg – men ikke tør å si seg enig, eller som ikke orker å risikere motstanden det vil vekke i egne kristne kretser.

    Jeg ble veldig glad for å lese innlegget ditt – det er rørende å få uventet støtte – særlig når det uventet kommer fra kristne. Kjenner heldigvis flere kristne som er som deg. Håper at dere formerer dere! ;-))))

    Tror verden ville blitt et bedre sted for alle hvis vi la kreftene inn på de viktigere tingene i livet.

    Hvis veiene våre krysses en gang ville jeg se frem imot det.

Legg igjen en kommentar

