Jeg kikker på historien om området jeg bor i: Follestad i Skien


image006.jpg 

Er dette gamle bildet fra Follestad?

6.juni 1883 ringte telefon i Skien for første gang i historien. En helt ny epoke i byens utvikling er herved innledet.

Henrik Ibsen sjokkerte i 1879 med sitt stykke «Et dukkehjem» og kastet skygge over Skiensbyen. Han skriver om Nora som flytter fra sin ektemann. Sånt  var utenketlig på den tiden..

Akutt sykelighet økte i Skien legedistrikt 1870 – 1900 – tarminfeksjoner. Høy forekomst av akutte infeksjonssykdommer synes å ha sammenheng med høy tilflytting og gjennomgangstrafikk. Høy befolkningstetthet kombinert med dårlige sanitære forhold må antas som vesentlig årsak til akutte tarminfeksjoner.

Landets eldste fotballklubb ODD ble stiftet 1894

En stor bybrann herjer byen i 1886

Skien fikk jernbareforbindelse med Vestbanen i 1882

Bratsbergbanen, åpnet 1917, strekker seg fra Eidanger stasjon til Notodden.

Huset mitt i Øvre elvegate på Follestad i Skien ble bygget i 1895

map1882-skien.jpgfollestad-1.png

Huset mitt ligger rett nedenfor denne Bratsbergbanen og mellom de gamle nedlagte stasjonene Eikonrød og Follestad. Like nedenfor huset mitt gikk det gamle sidesporet fra Bratsbergbanen som gikk ned til Gamle Skien stasjon på Langbryggene.

Follestad var en del av Gjerpen fram til 1854. Ble da underlagt Skien by, samtidig med Bratsbergkleiva og andre områder. Follestad lå under «Bratsberg adelige Sædegaard» og var trolig fra veldig gammel tid et utlastingssted for tømmer – under Follaug gård i Gjerpen – derav navnet. Follestad bestod også av 2 gårder. Store og lille Follestad. Innhuset på Store Follestad står der staselig og gul fremdeles. Henrik Ibsen malte det i sin tid og på maleriet kan vi se låven og andre uthus

.bilde-som-ibsen-malte-1.jpg

I følge Gjerpen bygdebok bind III er Follestad husmannsplass under Bratsberg, g.nr. 63. Der nevnes også bruksnr. 34 (Follestad søndre). Follestad havnet under Skien i 1854. Det nevnes at beboerene der stort sett var arbeidere på sagene i Skien. Sammen med Bratsbergkleiva var det på Follestad i 1845 registrert over 1000 personer.

Det som er blitt fortalt meg er at huset jeg bor i – som ligger rett under Kleiva – er ett av de mange husene som Jernbaneverket bygget for sine arbeidere. Husene sto tett i tett og gjør det fortsatt. Noen av husene er brent ned eller revet. Blant annet har det jeg bruker som terrasse nå vært et hus. I Øvre Elvegate ser vi på nummerne at noen nummer mangler. Nedre elvegate var tidligere hovedveien inn til Skien sentrum. I dag ligger hovedveien mellom Øvre og Nedre Elvegate – den som på dagligtale kalles for Bøleveien.

dsc00639.jpg

Huset mitt ble bygget i 1895

Jeg har prøvd å finne ut litt om historien til huset mitt og har funnet ut at her bodde et ektepar Johansen. Fruen ble kallt for «vannskrekk-Gerda» og hadde sin svigermor boende i Nedre Elvegate. Gerda pleide å stå i stuevinduet og rope ned til svigermor. Det sies at vannskrekk-Gerda var en bestemt og før dame. De hadde tydeligvis barn for jeg har funnet igjen både dukke og rattkjelke som sikkert ble brukt av dem. Jeg har også funnet igjen et tjuetall «taljer»

bl.a de to her;n622321250_186152_8830.jpg 

Jeg trodde dette var for båter – men er det tenkelig at disse også ble brukt i jernbanen?

Vel, det er spennende å finne ut historien rundt stedet der man bor. Vi skal jo selv bli en del av historien – noe man selvfølgelig ikke skal gå rundt å tenke på. Men historie er viktig for identitet og det er viktig med tanke på viere byutvikling feks.

Hvis noen som leser dette har noe å tillegge om området her så ville jeg vært meget takknemmelig. Det jeg har funnet ut og som jeg har skrevet her har jeg hentet ved å søke på Google

2 Svar til “Jeg kikker på historien om området jeg bor i: Follestad i Skien

  1. Syns det bildet lignet litt på Snipetorp jeg da, men jeg tar sikkert feil.

Legg igjen en kommentar

