Jonas Gardell – Vänj er!


Min helt Jonas Gardell

 Jeg kan ikke klare å slutte å sitere min store helt, Jonas Gardell – alt blir liksom så forståelig når han sier noe. Jeg har liksom ikke fler spørsmål etter å lest det han skriver.  Alt faller på plass og alt blir så enkelt. Sånn er verden – og sånn er virkeligheten.. Basta!

Fra Jonas Gardells dagbok 05. november. http://jonasgardell.se/doc/diary.jsp?id=382

Brukar inte lägga mig i dagsdebatten. Men ska idag tillåta mig några kommentarer apropå den pågående tunnelbanekampanjen om rätten att hata judar som Evangelistiska fosterlandstiftelsen finansierat och som det råder delade meningar om hur demokratiskt det är.
Eller om det var bögar. Nåt av det var det. Bögar eller judar. Ja ja, same same.
Här och där läser jag på ledarsidor och debattsidor om att vi måste vara toleranta mot de som hatar homosexuella. Eller om det var judar. Ett liberalt krav!
Alltid det där märkliga kravet att den mobbade måste respektera sina mobbare!
Mobbare har också rätt att finnas till.
Idiotiskt argument. ”Tycka synd om Hitler-argumentet”. Ett av de enfaldigare.
Varför ska vi tycka synd om fiskaren för att fisken sprattlar och spjärnar emot. Låt bli att fiska, pucko! Är allt vad jag har att säga.

Jag har egentligen inget emot att mänskor kan ha svårt att tänka sig två killar gifta. Är man inte så van kan det kanske kännas underligt.
Liksom första gången man ser en svart kille eller en asiatisk kvinna. Vad konstiga han och hon ser ut! Så kan man ju tycka. Men när man stirrat ett tag och häpnat ett tag, och kanske i hemlighet dragit in med näsan för att se om de luktade annorlunda också, de där som inte är som man själv, får man ju gilla läget.
Hitta ett sätt att leva med det också, att de finns de där andra, som inte är som man själv – och upptäcka att det var ju inte så hirskans farligt med en svart eller en asiat.
På nåt underligt vis kan man samexistera, tro det eller ej.

Om man inte upptäcker det är man kanske lite korkad.

Sen kan man kanske också tänka tanken att den svarta killen eller den asiatiska tjejen inte ens visste att de måste be om lov för att få vara svart eller från asiatisk?
Lite så är det med mig.
Jag har aldrig någonsin bett nån acceptera mig.
Allt jag nånsin sagt är: Vänj er!
När riksdagen så småningom klubbar igenom homoäktenskap justerar de egentligen bara lagen efter hur världen redan ser ut.
En anpassning till verkligheten helt enkelt.
Jag har varit gift i över 20 år.
Det enda som retar mig är att de homomotståndare som använder Gud som gisslan. Sluta med det! Sluta skyll ert eget privata hat på Gud!
Stå för er inskränkthet istället för att påstå att ni utläser Guds vilja, för ni har inte en susning när det kommer till henne.
Gud är kärlek. Var inte rädd.
Vad än låtsaskristna tunnelbanekampanjer säger.

Legg igjen en kommentar

