Ikke alle hjerter gleder seg – til jul..


ensom i julen

Jeg synes det er så trist å høre alle mennesker som  uffer seg for julen.

Det gamle uttrykket om at julen varer helt til påske ser ut til å ha snudd til å bli – julen varer helt fra påsken. Ikke før har butikkene fått solgt ut påskemarsipanen til halv pris, før de setter ut julemarsipanen. Nå har jeg forsåvidt hørt dette uttrykket at julen starter tidligere og tidligere for hvert år – i alle år – men uansett – jeg er enig i at det så absolutt kan virke sånn.

Jeg er et julemenneske! Julens opprinnelige budskap betyr ingenting for meg – men som ekte homo elsker jeg å pynte hjemme med nisser, nissekoner og nissebarn, glitrende engler og julekuler. Julen skaper veldig gode minner hos meg om forventninger, glede, familie, og tradisjon. Etterhvert som årene har gått og nære familiemedlemmer har gått bort, så har julen for meg også blitt en tid da man minnes dem som man var så glad i.  Bilder av min far som nisse, min bestemor og de fantastiske luktene i huset og bestefar som med kniven satt og målte avstanden fra maven til bordet hver juleaften – fordi han var så mett og god. Julen er så absolutt en familiehøytid – det er tiden på året vi iallefall viser hverandre hvor glade vi er i hverandre.

Det skjer noe når man blir eldre. Den naive troen om at julehøytid bare betyr noe bra, med gode lukter, god mat, gaver og familiehygge, forsvinner litt når man innser at ikke alle har det så bra som det en selv har hatt det. At det finnes mennesker som måneder i forveien faktisk går og gruer seg til denne høytiden. Mennesker i konflikter med familie, ensomme mennesker som ikke har nær familie. Det finnes mennesker som har så dårlig råd at de sliter i flere måneder for å prøve å lage en fin jul og som med bøyd hode kanskje innser at «fattighusets» julepakke nok blir utveien i år igjen. Det kanskje tristeste eksemplet er barna som går og gruer seg. Gruer seg til krangel, fyll og bråk i hjemmet.

Etterhvert som årene har gått har jeg begynt å få blandede følelser for julen. Jeg sitter på juleaften og ser barna i familien bli overstrødd med et titalls gaver. Du kan knapt se de der de sitter der blant metervis av julepapit- gaver som blir pakket opp og slengt fra seg igjen, Har det fra før! Jeg ser gaver som jeg har gitt og som jeg har gått rundt i «evigheter» rundt på kjøpesentrene for endelig å føle at jeg fant «årets julegave» bli slengt fra seg igjen. Enten er det ikke bra nok, eller så har de det fra før. Jeg kjøper aldri krigsleketøy eller voldelige dataspill – det er kanskje derfor at jeg aldri finner gaver gode nok?

Det er hyggelig å få gaver. Men jeg skulle ønske at den hyggelige julehøytiden kunne få inn igjen litt andre verdier. Jeg snakker IKKE om julebudskapet. Jeg snakker om det å bry seg, ta ekstra godt vare på hverandre – ikke bare vise det med en prislapp på gaven.

Det blir stadig mer populært å «hoppe av» julekarusellen. Ribben og juleakevitt blir byttet ut med palmesus og paraplydrink. Jeg forstår det – men forstår det heller ikke. Det måtte da kunne gå an å hoppe av julemaskarusellen her hjemme også?

Jeg har i mange år tenkt på tanken å arrangere en julaften her hjemme for mennesker som er ensomme og som kanskje ikke har noen andre å feire den med. Jeg har jo ikke plass til så mange men jeg ville synes det var fantastisk å kunne invitere ukjente til å feire jul sammen med meg. Tenk på hva slags gave det ville være å bli kjent med disse menneskene. Få gjøre noe spesiellt for noen som virkelig trenger det og som blir glad av så lite. Jeg er ikke rik og jeg kunne ikke skapt en rikmannsjul med overflod og gaver i tusenkronersklassen – men en julemiddag til flere har jeg råd til og jeg har råd til noen smågaver ekstra. Forhåpentligvis kunne jeg klart å skape en annerledes jul for noen – en jul som kunne skape minner for senere. Ikke minst ville det blitt et godt minne for meg selv og jeg ville bli kjent med nye mennesker som jeg er sikker på kunne lært meg masse om livsperspektiver.

Det som har hindret meg er selvfølgelig at min familie gjerne vil at jeg skal være med dem, men de forstår at dette er et sterkt ønske for meg.

Hvis det er noen der ute som ville kommet til meg så ville jeg blitt glad. Ung eller gammel spiller ingen rolle. Hit kan du komme som du er.

Ett svar til “Ikke alle hjerter gleder seg – til jul..

  1. Tilbaketråkk: AtanWeb » Verdiene, samhold og fornuften

Legg igjen en kommentar

