Er jeg en homofundamentalist??


Definisjonen på fundamentalisme på Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Fundamentalist

Jeg siterer det jeg føler KAN være aktuellt for meg punkt 3 og 4:

3. Fundamentalisme kan brukes synonymt med fanatisme, kjennetegnet ved svart/hvitt tenkning, mangel på saklighet og balanse, mangel på vilje til å forstå og respektere annerledes tenkende. Slike tendenser finner man både i religiøse og i anti-religiøse bevegelser.

4. Man kan også legge til en fjerde bruk av «fundamentalisme» som har dukket opp i de senere år: Det brukes om ekstremisme, en politisk ideologi hvor man er fiendtlig innstilt til omgivelsene og er villig til å bruke vold og terror for å fremme sine mål.

Jeg tillegger en 5. beskrivelse av fundamentalisme her og som jeg har lest på kristne blogger bl.a, at fundamentalisme handler om å tro på fundamentet (det grunnleggende, det opprinnelige) – feks er det dette som gjør at mange kaller seg bibeltro, eller fremhever og forsøker å leve utifra urkristendommen.

Jeg har flere ganger blitt omtalt som en homoaktivist. Jeg synes ordet aktivist har iallefall to sider ved seg. Aktivist/fundamentalist ligner litt på hverandre. Såklart er jeg opptatt av å forsvare meg og forklare meg som homofil. Jeg skulle ønske jeg slapp å gjøre det, men jeg finner det nødvendig fordi jeg tror mye av det homofili blir angrepet med egentlig handler om uvitenhet. Det medfører en del angrep på homofile og dermed også meg, og dette ønsker jeg å forsvare. Både for min egen del og andre homofile og ikke minst for de som ikke er like heldige som oss «åpne» homofile men som fortsatt befinner seg i det berømte skapet. Mange vil vel si at denne bloggen er en del av aktivisten i meg – jeg vil hevde den er ganske uskyldig.

Jeg legger også i ordet aktivist – en som aktivt går ut og nærmest «sloss» for det man tror på. Ja jeg har deltatt i homotog! Ja jeg vil forsvare det jeg tror på – men ikke for enhver pris.

Jeg er ikke fanatiker. Jeg hevder ikke at homofili er det eneste riktige måten å leve på. Ei heller forsøker jeg å misjonere noe for å få flere med på laget. Tvert imot prøver jeg å forsvare at mennesker skal få lov å være som de er – så lenge de ikke skader andre, overgriper seg på andre eller misbruker andre på noen måter. Denne tenkningen er ikke svart/hvitt- tenkning. Vi skal respektere hverandre enten man er muslim, kristen, homo, hetero, svart eller hvit. Når man har respekten og full likeverd for alle menesker som fundament så kan man kanskje kalle DÈT for fundamentalisme, men så er det iallefall en fundamentalisme som omfatter ALLE mennesker.

Jeg føler meg heller ikke som en ekstremist. Jeg er langt fra fiendtlig innstillt på omgivelsene mine og det er fullstendig uaktuellt å true noen, eller bruke vold mot noen eller opptre fiendtlig overfor noen.

Jeg vil hevde at vi alle har noe å lære av hverandre. Jeg har lært masse både av bibel og kristne. Jeg lærer både om hvordan jeg har lyst til å opptre som menneske og hvordan jeg ikke vil bli fremstilt som. Jeg ville aldri hevde selv å sitte med en fasit og å slå min ideologi i hodet på andre mennesker. Jeg vil berikes og tilføre livet mitt. gode ting- gjennom gode dialoger og gode diskusjoner. Jeg tror på rettferdighet og likhet for alle. Jeg vil ikke fremheve mennesker som bedre enn andre – men vil fremheve det GODE i mennesker. Det som gjør andre mennesker rikere. Positivitet – alt som er fredsbevarende – alt som er empatisk – alt som ikke er egoistisk – respekt og likeverd. m.m.m.

Fundamentalisme synes jeg handler om en svart/hvitt tenking, eller en enten/eller, eller en fasittenking som ikke gir rom for nyansene. Alle fargene i mellom – alle menneskene imellom som hver og en har noe å bidra med og lære bort, blir trampet ned. Det handler om en definert sannhet som man hevder er den ENESTE sannhet.

En verden skal aldri stoppe opp. Verden MÅ gå videre. Vi utvikler oss – noen ganger i feil retninger men noen ganger også i riktige retninger. Fundamentalisme er farlig. Det skaper kriger og det handler om ideologier som makt og våpen. Det er også terror mot mennesker skapt av mennesker som er så ytterliggående at uskyldige blir offer.

Jeg er bare et menneske – og i de siste dagene har jeg vært sint! Jeg har vært så sint at jeg har ønsket andre mennesker til helvete. Et helvete som jeg ikke engang tror på 😉 Det er mitt uttrykk for oppgitthet, skuffelse og meningsløsheten over medmennesker som faktisk får frem det dårlige i meg. Jeg er ikke akkurat kjent for å være et sint menneske – men dette har fått meg kjempesint. Jeg forstår ikke hva kristenfundamentalister sier, og jeg forstår ikke angrepene deres på meg og andre homofile. Jeg forstår ikke hvorfor ikke jeg skal få lov å ha det like bra som alle andre. Hvorfor skal jeg måtte forandre et normalt liv for å behage dem? Det er vanskelig å føre dialoger med mennesker som sitter med den eneste sannhet. Jeg ga opp.

4 Svar til “Er jeg en homofundamentalist??

  1. Jeg syns det er på tide at du gir opp LITT, vennen min! Ikke fordi det ikke er en kamp som er verdt å kjempe, men fordi du stanger hodet i en stor og tjukk mur av idioti/fundamentalisme som jeg ærlig talt ikke tror at noen andre enn de selv kommer til å rive ned. Du ender opp med hjertesorg og hjerteproblemer hvis du ikke lar dem holde på i sin egen innsnevrede verden. Jeg hevder ikke å sitte på noen store sannheter, men allikevel vet jeg at kirkens mørkeste representanter snart ikke har talens rett eller evne lenger, fordi de er så utrolig på kant med resten av samfunnets utvikling. Snakk om henge igjen i middelalderen! Jeg merker at jeg blir sint av mye av det jeg har lest i det siste på disse bloggene som ikke fortjener å nevnes med navn, men jeg hever meg rett og slett over det, jeg. Jeg er bedre enn dem, faktisk. Og det er i aller høyeste grad du også. Stor klem fra alt for travle meg. Sorry for at jeg tar lite kontakt. Takk for at det snart er ferie:-)

  2. Kjære Gard 😉
    Jeg har allerede gitt opp l i t t.. Men jeg kan ikke gi opp å leve og å mene – og jeg skulle ønske at jeg fikk lov å leve et normalt liv uten alle disse angrepene og vondordene. Jeg vil også vise at jeg elsker!

    Det jeg har gitt opp er å kommentere eller delta på disse bloggene – det betyr ikke at jeg ikke vil forsvare meg og forklare meg her på bloggen. Jeg vil ikke skrive bare om homofile men om alle som blir offer for «overgrep» av fasitmennesket. Jeg har bl.a skrevet mye om ensomhet og søkeordene som gjør at folk kommer til bloggen min viser meg en del om hvor stort dette problemet er.

    Det handler om at vi må begynne å bry oss! Vi må begynne å se rundt oss og se på de menneskene som ikke får lov å være som «alle» andre, respektert og likeverdige.

    Jeg vet at jeg ikke kan redde verden – men hvis jeg kan muntre opp èn så er det jammen verdt det!

    Det burde ikke være jeg som skal måtte gi meg –

    Jeg takker for at du bryr deg. Du er et nydelig menneske! Husk at jeg bryr meg om meg selv midt oppi dette også.
    Snakkas!

  3. Er jeg Homo?
    Jeg har tidligere hatt noen jente venner, men merker at jeg nå ønsker å prøve noen gutte venner. Jeg ber mine gutte venner på overnatting for å se de lett kledde, men tør ikke si noe om dette til noen. Jeg er lei jenter og vil prøve guttesex, men vet ikke om jeg er homo – erdet noen som har noen råd?
    Jeg er en gutt i 20 åra, men ønsker å være anonym.

    (navn og sted er slettet av bloggeier)

  4. Hei anonym gutt. (navnet ditt er fjernet og ikke lagret)

    Skal forsøke å svare deg, men du må forstå at jeg ikke sitter med fasit på om du er homo eller ikke.

    Først og fremst er du et menneske. Hva du kaller deg og i hvilken bås du setter deg selv i, mener jeg ikke er så viktig. Heller synes jeg ikke det er så viktig hva du forsøker å prøve ut – for å evt finne ut om du er mer tiltrukket av gutter eller jenter.

    Det som er viktig er at du ikke føler skam ved å tenke som du gjør. Tro meg, det er mange som tenker samme tanke. Man må jo gjerne tenke tanken for å finne ut hvem/hva man er! Det er også viktig at du gjør og lever etter det du selv kan stå inne for. Å tenne på en annen gutt er helt ok. Å tenne på en jente er også helt ok. Man kan godt prøve guttesex og finne ut at man ikke tenner på det. Du er ikke blitt homo for det. Noen hevder at de kan tenne på begge kjønn. Det er også helt ok.

    Det er viktig å være ærlig overfor seg selv. Og hvis det er slik at man kjenner at man tenner på en av samme kjønn så er det riktig for deg. Du kan kalle deg det du vil. Navnet på det er ikke det viktigste, men at du tillater deg selv å være det menneske du er og at du tør å leve slik du er. Du skal være stolt av det menneske du er uansett. Det viktige er at du elsker – ikke HVEM du elsker.

    Så vil det alltid være mennesker kanskje t.o.m i din omgangskrets som vil fortelle deg at du «er feil». Kanskje at det er unormalt – ja kanskje verre ting.
    Veldig mange – eller sikkert de fleste vil synes det er helt ok.

    Jeg tror jeg kan si deg at det er de mennesker som vil deg vel som ikke bryr seg om hvem du har sex med eller hvem du forelsker deg i. De vil mene at du er ok uansett.

    Det er svært få foreldre som avviser sin sønn eller datter fordi det viser seg at de forelsker seg og kanskje vil leve sammen med noen av samme kjønn.

    Kanskje vil det komme en slags «sorgreaksjon». Dette er egentlig ganske egoistisk – fordi de tenker ofte at de da kanskje ikke blir besteforeldre, kanskje de er redde hva andre vil si osv..

    Det er viktig å la mennesker rundt seg få tid til å tenke. Ofte bruker man tid selv på å «godta» seg selv som «annerledes». Man skal ikke forvente at andre bruker kortere tid. De som bryr seg gjør det fordi de er glad i deg og er redde for deg. Som homofil er du annerledes – men du er ikke unormal.

    Når tiden er moden for det så snakk med noen om det. Noen du tør å stole på. Er du i tvil så fortell at du er i tvil. Det er lov. Man blir ikke homo fordi man tenker tanken at man kan være det.

    Hva du enn finner ut – enten du er homo, bifil eller hetero så er du gull verdt! At du nå kanskje tør å skrive til noen å be om råd viser at du er åpen for at du KAN være homofil. Kanskje.

    Jeg kan bare si at du er i din fulle rett til å være den du vil være så lenge du ikke skader andre. Å elske noen og å være glad i noen, enten det nå er kjæreste, kamerat, venninne eller familie er bra uansett. Jeg ville vært mer bekymret om meldingen din viste at du hatet eller ikke kunne forstå feks homofile.

    Du lurer tvert imot på om du kan være det. Bruk tiden og tenk. Prøv ut og lev livet slik DU mener det er riktig. Om du gjør feil så er det kanskje feil. Da vet du det. Det gjør ikke noe.

    Sitter som sagt ikke med noen fasit. Håper at ordene mine hjelper litt. Kanskje er det andre som vil si noe også til deg.
    Du må gjerne også skrive til meg på mail hvis du vil, eller be meg ringe deg. Husk å ikke skrive navn på evt senere meldinger her på bloggen. Kun de du sender meg på mail.

    Ønsker deg lykke til uansett 😉 Alt går bra skal du se

Legg igjen en kommentar

