Den evigvarende homodebatten


Jeg blir på kristenblogger og av kristne ellers stadig møtt med «er så lei denne evigvarende homodebatten!»

Vel, denne debatten er ikke startet av meg – heller ikke av den homofile bevegelse, egentlig. Debatten er i det store og hele skapt av kristne. Kristne som ikke klarer å se på homofiles liv som likeverdige deres eget. De sier nei til homofile prester, de sier nei til samboende homofile i Kirken, de sier nei til homofile som foreldre og de sier nei til at homofile skal få gifte seg. Dette blir behørig debattert og konkludert i utallige kristne blogger og menigheter.

Jeg leser og hører om meg selv og andre homofile at vi er kreftsvulster på samfunnet, bringer død, skam og fordervelse på samfunnet. Og når jeg roper NEI! – så sier de slutt med denne evigvarende homodebatten!

Jeg lurer på hvilke andre menneskegrupper som ville funnet seg i slike beskrivelser! Joda, det har vært menneskegrupper som har opplevd lignende. Svarte og jøder feks. Heldigvis har situasjonen bedret seg for oss alle – men mye gjenstår. Jeg lurer på hvilke reaksjoner det ville blitt hvis noen i dag sa til en svart at: Ditt liv er en kreftsvulst på samfunnet, ditt liv bringer bare skam, død og fordervelse! Du egner deg ikke som forelder og du bør ikke få gifte deg i kirken.

Homofili er en stor synd, sier kristne. Å elske et annet menneske er synd. OK – la oss si at det ER en stor synd. Det er å drepe også. Men nekter kirken en som har drept å gifte seg med den han elsker i kirken, løgnere?, utro?, ranere? Setter Kirken krav til mennesker som vil gifte seg at de må slutte å synde?

Jeg synes nesten det er ufattelig at ikke homofile ikke reagerer sterkere mot «hetsen» de kristne fører mot oss. Ikke så mange andre grupper ville godtatt dette i dag. Jeg nekter å godta et samfunn med benker der det står oppslag «kun for gode kristne». Jeg vil ikke sitte rolig å oppleve at jeg ikke får sitte på samme benk som andre.

Jeg er homofil. Jeg er et menneske. Jeg er like god / like dårlig som alle andre. Jeg er også født.

Mislik meg hvis du synes jeg er et dårlig menneske – men ikke mislik meg fordi jeg elsker!

Advertisements

5 Svar til “Den evigvarende homodebatten

  1. Men siden Gud har sagt at homofili er synd, saa er ikke debatten over foer dere kommer til fornuften og slutter aa trosse ham, blir det ikke saann?

    Kristenfundamentalister er det bare aa gi opp. Heldigvis er det ikke saa mange av dem, og de blir ikke tatt saerlig serioest av andre (litt som folk som skriver ae oe aa).

    Anyway, saann jeg ser det blir man kristenfundamentalist om man har daarlig selvtillit og klynger seg til noe man kan tolke til at man selv er riktig og andre er feil. Derfor er fornuft en trussel man for all del ikke kan hoere paa. Om jeg maa slutte aa traakke paa deg, saa faar jeg ikke lenger opphoyd meg selv paa en maate.

    Saa proev aa overse, og fokuser paa alle intelligente mennesker der ute som har det godt med seg selv!

  2. Er du så sikker på at Gud mener homofili er synd? At noen mennesker som skrev Bibelen for flere tusen år siden «trodde» det er vel ikke annet å vente.

    Jeg opplever aldri at Gud mener mitt liv er synd. Tvert imot! Jeg tror Gud mener det er bedre at jeg er sann mot meg selv og andre og er det 100 % menneske jeg er. Jeg tror mitt liv har en misjon og at også at jeg er homofil har en misjon. Når jeg prøvde å leve som heterofil – noe jeg ikke er – så var jeg ulykkelig, når jeg lever som homofil er jeg meg selv og jeg slipper å gå rundt å lyve. Jeg anser det å elske som det viktigste. Å lyve er derimot å anse som en synd.

    Ellers kan jeg meget godt være enig med deg i det du beskriver kristne fundamentalister. Bare så synd at de i sin egoisme ødelegger så mye for så mange.

  3. Jeg er ikke religiøs, det var mer et forsøk på å sette meg inn i hodet på fundamentalistene.
    Om noe skal være synd så må det være ting man gjør mot andre, ikke hvilken legning man har.

  4. Hei. Jeg er ikke homofil, men tenkte og skrive en melding på denne siden likevell.
    Homofil debatten er jo ett spørsmål som går på Bibelens autoritet, om det er sant eller ikke sant det som står der. For min del så trur eg at bibelen er Guds ord og at det er sant det som står der.

    Når kristne «bibeltro» sier at det er en synd og være homofil, så har de faktisk bibelen på sin side. Hvordan du vill forholde deg til den, det er opp til deg…

    Ett spørsmål: Vist dere ikke mener at det er sant det som står i Bibelen, hva bygger dere da troen deres på?
    eller, vist dere mener det er sant det som står i Bibelen, hva sier du til bibelens meninger om homofile?

  5. hei Spørendes 😉 og takk for at du deltar på bloggen min.

    Man skal respektere hverandre – det er det viktigste. Selvfølgelig respekterer jeg at noen tror på det som står i Bibelen. Jeg tror også at det som står i Bibelen sikkert en gang var sant, utifra den tid og den kultur den var skrevet i. Man trenger ikke være kristen for å forstå at ting kan være «synd». De aller fleste mennesker vet at å lyve, stjele, drepe, være utro osv er galt fordi det skader andre.
    Jeg respekterer også at folk synes det er vanskelig å forstå homofili – men akk så enkelt, mener jeg, når man prøver å forstå at homofili handler om alt det som er vanlig for de fleste bare at vi forelsker oss og elsker en av samme kjønn. Homofile går ikke med rumpa bar og er homofile hele tiden. Det skulle man nesten tro utifra enkelte kristenfundamentalistiske beskrivelser.

    Det handler som sagt om respekt og det handler også om likeverd. Tenk deg spørendes at i dag kan hvem som helst gifte seg bare det er en mann og en kvinne. Du kan ha drept og jugd og vært utro så mye du vil – men ingen nekter deg å gifte deg med den du elsker så lenge du gifter deg med en av motsatt kjønn.

    I Bibelen står det at størst av alt er kjærligheten og det regnes vel som noe av det viktigste budskapet i Bibelen. Jeg synes det er trist at dette ikke skal gjelde alle mennesker.

    Du spør og skriver dere. Jeg kan bare snakke for meg selv. Det er ikke slik at homofile er like alle sammen. Vi er ulike alle sammen, lever ulike liv og har ulike interesser.. Føler det nesten dumt å måtte presisere dette men du er ikke alene om å dra alle under en kam.

    Jeg er ikke kristen. Men jeg tror vel på noe – og vi kan godt kalle det Gud. Jeg pleier å si at min Bibel oppdateres hver dag. Gud sluttet vel ikke å eksistere etter siste side i Bibelen? Jeg tror Gud styrer og ordner litt hver dag med hver enkelt av oss enten vi vil eller ikke. Jeg tror alle mennesker har en misjon – og det er da jeg sier at jeg setter Gud så høyt at jeg ikke funderer så mye på hva denne misjonen er… Skje hans vilje er det noe som heter.

    Jeg er også av den oppfatning at det ikke var meningen at verden skulle stoppe etter siste side i Bibelen. Og verden har gått videre. Og i alle tider har dommedag vært spådd og Jesu tilbakekomst. Vi venter fortsatt. Imens velger jeg å leve livet mitt og prøve å gjøre det beste ut av det.

    Jeg er normal – men kanskje litt uvanlig. Fordi jeg er homofil og veldig stolt av det. Ikke unormalt å være stolt av å være homofil dog – for de aller fleste som endelig har klart å akseptere seg selv er stolte av sin legning. Som sagt så mange ganger før handler min «kamp» om de som ikke er så heldig som meg.

    Jeg synes det er trist at mennesker skal måtte begå en synd for å dekke over en annen synd. Altså måtte lyve for seg selv og andre for å være en annen en det man er. Homofili handler om gjensidig frivillig kjærlighet som bare gjør mennesker godt. At jeg får være 100 % menneske gjør også de som er rundt meg og som er glade i meg godt.

    Jeg er et menneske og jeg har også en rett til å leve som jeg er, akkurat som du har din rett. Det viktigste må være at man elsker – ikke HVEM man elsker. Og så må man heller bekymre seg for å leve så godt og så riktig på andre måter og der er jeg enig i at feks de 10 bud er ganske bra.

    Det er uansett ikke menneskers oppgave å dømme. Mennesker burde passe sine egne liv før de dømmer andre. Og ved å dømme andre synes jeg man begår en av de største synder. Iallefall når mennesker sitter bak en datamaskin og dømmer meg uten å engang vite hvem jeg er.

    Tror man på en Gud så synes jeg man bør ha såpass respekt for den Guden og gjøre seg selv såpass ydmyk at man overlater dømmingen til Han. Uten respekt for hverandre kan det aldri bli fred på vår jord.

    vel, det ble et langt svar men håper du fikk et svar… 😉

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s