Intervju med Kjell Morten – «Størst av alt er kjærligheten»


Martin har jobbet som journalist i Dagen og har sin egen blogg http://martindrange.abcblogg.no/. Jeg møtte Martin gjennom blogger som Kristenblogg og Pastor Torps blogg og vi har hatt mang en diskusjon om kristendom. Vi er langt fra enig om alt men enig om å respektere hverandre. Jeg kan gjerne referere til innledningen til bloggen min; «Det er i dialog og gode samtaler at vi kan oppnå forståelse og akksept for hverandres ulikheter. Vil du vinne respekt hos andre, så er det viktig at du viser respekt for deg selv» Martin kontaktet meg en kveld og ville gjerne intervjue meg, noe jeg ser på som en ære. Her er intervjuet:

::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::: 

Han har følt seg hetset på kristne blogger pga sin legning, og blitt truet med at han kommer til å havne i Helvete på tlf og mail, av kristne som åpenbart mener at de kan dømme hvor mennesket kan ende. Nå har han opprettet sin egen blogg med dype og reflekterte tanker. Man trenger ikke å være enig i alt, men han er en mann som burde bli hørt til, for det å forstå andres synsvinkler er viktig. Kjell Morten (bildet) er en sympatisk og interresant fyr som jeg ønsket å intervjue.

image91
Martin:Hei Kjell Morten, hva ga deg lyst til å komme inn i bloggosfæren, og hvor lenge har du hatt din egen blogg?

Kjell Morten:  Jeg har alltid forsvart min legning så lenge jeg har hatt overskudd til det. Dvs etter at jeg merket at det å stå frem som homofil ikke skapte problemer for mine venner eller familie. Siden da har jeg sett på det å forsvare meg selv som en selvfølge. forsvare meg og å forklare meg fordi jeg mener at mange meninger om homofili handler om uvitenhet. Jeg deltok først aktivt i avisblogger – som igjen brakte meg over til kristne blogger. De var jo mine motstandere. Der ble jeg først og fremst kjent med pastor Torp sin blogg og siden kristenblogg.no. Bloggen min har jeg holdt på med siden våren 2006. jeg startet blogg fordi Torp kritiserte at jeg skrev kommentarer hos ham som anonym faktisk.  Jeg fikk trusler om at jeg kom til å ende i Helvete fra folk på mail og telefon etter flere av disse debattene. Jeg fikk blant annet flere trusler på mail etter jeg deltok på Torp sin blogg. De presenterer seg som kristne. Jeg har også vært kontaktperson for LLH i telemark og mange har kontaktet meg som er blitt truet av folk i menigheter. Jeg kjenner også til en diakon som ble truet med drap om han gikk ut å sa at han var homofil. Ellers kjenner jeg flere homofile som har blitt bedt om å holde kjeft om sin homofili av kristen familie, eller støtt ut.

Martin: Jeg blir så utrolig oppgit over å høre sånt at jeg ikke vet hva jeg skal si. En ting er å sette seg over Gud å tro at en vet hvem som ender hvor. En annen ting er at disse foreldrene og kristne som støter vekk homofile ikke kan være kjærlige personer. Tro uten kjærlighet er en død tro, mener jeg ganske bestemt.  I disse hete diskusjonene du har hatt med flere kristne i forhold til din legning, hva er det verste du har opplevd? Og har det bare vært negative opplevelser?

Kjell Morten: Torp sin blogg har helt klart vært det verste jeg har opplevd… Før det brydde jeg meg ikke. Men å lese at sitt liv er en kreftsvulst på samfunnet er vondt å lese.. Jeg ble sint, skuffet og lei meg. Uforståelig at mennesker kan klare å si dette. Jeg kunne aldri sagt dette om andre mennesker – selv ikke om de har drept. det er alltid en grunn for synd. Synd begås med vilje eller uten vilje. Det er en forklaring bak det meste. Det er ikke mange onde mennesker. Jeg har ikke valgt selv å være homofil. Torp velger å kalle mitt liv for en kreftsvulst på samfunnet. Han sier det uten å kjenne meg. Det er en synd. Det er å lyve. Jeg har selv jugd store deler av mitt liv. Jeg jugde og viste alle at jeg var heterofil. Det har jeg aldri vært. Jeg er av den mening at jeg kan lære noe av alle mennesker – også kristne. Jeg skulle ønske at de ville prøve å lære av meg også, Jeg har ikke hatt mange gode opplevelser av kristne på blogger. Men jeg har hatt noen VELDIG gode. Hadde det ikke vært for dem hadde jeg ikke brydd meg for å delta på kristne blogger. Disse er Ivar Kvistum, deg og Per Arne på Kristenblogg. Og så har jeg fått mange henvendelser på mail som har støttet meg men som ikke vil stå frem eller vise at de støtter meg.

Martin: Kan du nevne kort hvorfor jeg og de to andre har gitt deg gode opplevelser? Er glad for å høre det forresten.

Kjell Morten: Ivar er tøff. Han setter Gud og menneskers ulikheter høyest. Han har forsvart meg uten å ha en grunn til å forsvare meg – bare at jeg er et menneske. Og derfor er jeg like mye verdt som alle andre. Ivar er ikke sexfiksert som mange kristne er. Han forstår at legning er noe man er – ikke noe man bare gjør om natta under en dyne i mørket. Dette jeg sier nå er ikke Ivars ord men slik jeg oppfatter han. Og jeg tror det er riktig oppfatning. Deg er jeg uenig med, men vi respekterer hverandre. Det er noe av det viktigste jeg kjemper for. AT vi kan være uenige men vi må allikevel respektere hverandre. Jeg er den første til å forstå at det ikke er lett. Jeg har også veldig vanskelig for å forstå kristne. Jeg er forbannet på mange kristne. Kristne er ikke «forbannet» på meg, Men jeg forstår ikke det å elske meg men hate livet mitt. Jeg er livet mitt. Du er flinkere enn mange andre til å prøve å forstå. Per Arne kjenner jeg ikke. Vet bare at jeg liker mye av det han skriver.

Martin: Selv om du generelt har fått et negativt bilde av flere kristne, noe jeg forresten synes er forferdelig synd (med trykk på ordet synd), så er det jo gledelig at du har kristne forbilder blant profilert kristne. Kan du nevne noen av disse?Og hvorfor?

Kjell Morten: Min bestemor er nr 1 fordi hun var ydmyk, fordi hun var opptatt av mennesker og at de skulle ha det bra uten vilkår. Min bestemor var litt anonym men jeg blir glad for at jeg får nevne henne nå. Det gjør minnet om henne sterkere. Hun hjalp mange i sitt liv men mer enn det folk fikk vite om. Hun satte ikke seg selv først. Nr 2 er Rosemarie Köhn. Rose Marie er et homoikon. Alle homser elsker henne – var det ikke for henne var det heller ikke så mange homser som elsket Gud – tror jeg. Og sist men ikke minst, nr 3, Gunnar Stålsett. Han er ærlig, menneskelig, folk kjenner seg igjen i han. Videre er han mild. Rettferdig. Vel, jeg sa det først men sier det igjen: MENNESKELIG. Jeg tenker på de to biskopene som mennesker som har fred med Gud. De sloss ikke, – ikke om de uviktige tingene. Guds skaperverk vil alltid stå øverst på deres liste. Guds skaperverk er ikke synd, helvete, og mørke ting.

Martin: Hvordan stiller du deg selv til kristen tro?

Kjell Morten: Jeg er ikke kristen, men jeg tror på Gud. Jeg KAN ikke kalle meg kristen. Mitt forhold til Gud er privat. Gud snakker til meg hver dag og jeg snakker til ham…»snakke» er feil å si forresten – jeg hører ikke stemmer. Men han viser meg hva han synes at jeg skal gjøre og ikke gjøre. Vet ikke om det heter sjel eller samvittighet. Men sier Gud at noe er feil – får jeg dårlig samvittighet. Det tror jeg alle mennesker gjør. Jeg tror ikke mennesker er onde. Jeg tror alle har en samvittighet. Kall den Guds stemme. Men denne stemmen gjelder bare meg selv. Jeg har mer enn nok med meg selv.

Martin: Men tror du alle er villige til å høre etter Guds stemme da?

Kjell Morten:  Jeg tror ikke folk har noe valg. De lytter til denne stemmen enten de vil eller ikke. Det er det som skaper vonde og gode følelser i oss. Gjør vi gode ting får vi gode følelser. Gjør vi dårlige ting så får vi vonde følelser. Hvis jeg gikk ut og sa at noen var kreftsvulster på samfunnet ville jeg fått en fryktelig følelse inni meg. Da ville jeg følt Gud protesterte veldig. Jeg skjønner ikke at noen mennesker kan si sånnt og så ha det godt med seg selv. Og i tillegg sier de at de snakker på vegne av Gud. Eller feks si at homofili bringer bare død, skam og fordervelse. Det er jo løgn! Det er ingen mennesker som bringer bare død, skam og fordervelse. Utgangspunktet mitt er at alle mennesker er gode, men så er det noen som uheldige og som blir «onde». Men det er sjelden vi spør om bakgrunnen for det. Det kan være en vanskelig barndom, usikkerhet. En «ond» gjerning kan være en hevn på dette. et resultat av andre faktorer som vi ikke ser.

Martin: Jeg har stor forståelse for at en må legge merke til slike faktorer, men er det ikke skremmende om man umyndiggjør mennesket og nedvurderer dets valgfrihet, ved å si at det gjorde slik og sa slikt bare fordi det var påvirket av omgivelsene rundt det, og oppveksten det fikk?

Kjell Morten: Det er ikke å nedvurdere eller umyndigjøre – heller må man ikke skylde på foreldre. Det kan være f.eks være media, samfunnskrav, at man er annerledes osv. de fleste klarer seg godt allikevel og klarer å ikke la seg påvirke. Og det er jo galt å gjøre gale ting. Men straff er ikke nødvendigvis løsningen. Det er mer det at de trenger hjelp. De trenger iallefall ikke høre at de ikke er gode nok for Gud. Alle er gode nok for Gud. – jeg er fristet til å si – t,o,m kristne…..for MEG er mange kristne, iallefall de fundamentalistiske kristne store syndere. Vel, du ser ikke syndene deres så godt. Du ser når noen stjeler eller dreper. Men du ser ikke så godt skadene holdningene til fundamentalistiske kristne gjør med medmennesker. Jeg har blitt syk av kristne fundamentalister. Jeg har gått på medisiner pga kristne fundamentalister og jeg er egentlig sterk i forhold til angrepene de gjør på meg som homofil. Jeg har et problem og det er at jeg ikke KLARER å godta at mennesker som ikke kjenner meg snakker så stygt om meg. snakker de stygt om homofili så snakker de også stygt om meg som menneske. Homofili er en del av mitt liv.

Martin: Trist at det har påvirket deg så sterkt, men bra det går bedre nå. Det er igrunn naturlig å spørre: Jeg har jo, som du vet, holdninger du ikke helt liker og er glad i. Hva skyldes det at jeg for deg ikke passer å settes inn i båsen «kristenfundamentalist»?

Kjell Morten: Du lytter. du har ikke alltid svaret klart og du svarer med egne ord. Du kaller deg ikke bibeltro og du har en evne til å forstå. Jeg tror også på Bibelen, – bare i den tid den var skrevet.

Martin: Hva legger du i det?

Kjell Morten: Jeg tror at boken bibelen er skrevet av mennesker slik de har oppfattet at Gud ville at de skulle leve på den tiden den var skrevet – litt blandet med gammel «overtro» fra den tiden og litt slik den er blitt fortalt gjennom generasjoner og århundrer og også oversatt mange ganger og i mange språk. Slik er den i dag blitt en regelbok få kan klare å følge. Selv en munk i et kloster kan ikke klare å leve etter en bibel skrevet for 2000 år siden. Masse nye ting har kommet i ettertid, ikke minst teknologi. Hvis disse menneskene hadde sett vår teknologi og skulle skrevet om det så ville de trodd vi allerede var i Helvete. Jeg tror ikke på profetier heller eller drømmer som sies å være stemmer fra Gud. Gud lever i deg når du er våken tror jeg, jeg tror heller ikke på helvete eller satan. Jeg tror bare på det gode i mennesket.

Martin: Det er mange som har liknende tanker til deg….jeg har selvsagt forståelse for at tanken om f.eks bare to veier: himmel eller helvete kan virke skremmende. Men hva mener du om kristendommens opphavsmann selv egentlig? jeg synes forresten det viktig å påpeke at selve kjernen i det kristne Gudsforholdet, går jo ut på at vi ikke klarer å leve opp til Guds standard. Der er du altså enig med Kristendommen. Det er jo derfor kristne mener at man trenger Guds nåde.

Kjell Morten: Gud har ikke noen standard, mener jeg. Vi skaper selv standarden, fordi vi er skapt forskjellig. Hva ville Gud ment hvis han skapte oss helt like alle sammen? Da ville det jo ikke vært noe vits i kjønn eller alder eller utseende eller noen ting. Da kunne han jo bare nøyd seg med å skapt ett eller to mennesker.

Martin: Hehe, det tror jeg ikke var hans intensjon. Det hadde vært kjedelig. Det kristne poenget er vel at ingen av oss klarer å være ren i vår ferd, i våre gjerninger, i våre tanker og ord, slik vi kristne mener at han klarer.

Kjell Morten: Vi er skapt av en misjon og misjonen tror jeg er at vi skal utvikle oss. derfor blir det så meningsløst av vi skal følge en bibel skrevet for flere tusen år siden også. Hvis vi ikke utvikler oss så blir jo også livet meningsløst. Gud har jo ikke bare skapt oss for at vi skal bli født,spise, sove og så dø.

Martin: Livet skal jo føles som en stadig utvikling…og det tror jeg Gud ønsker for oss! Så der er vi enige. Men jeg lurer litt på om du kan si noen ord om hva du mener om Kristendommens opphavsmann, Jesus? Siden det er  ham Kristendommen handler om.

Kjell Morten: Jesus tror jeg på men bare som at han var en bra filosof. Jesus var Guds sønn og det er jeg og du også. Jesus var et bra menneske som vi kan lære masse av. Jeg tror ikke Jesus ville sagt at jeg skulle avstå fra livet mitt som homofil. Da jesus døde tok han med sine synder.. det vil sikkert jeg gjøre også, og jeg dør for andre. Livet går videre uten meg, men de rundt meg er en erfaring rikere pga meg, – det er jo hele vitsen med at jeg har levd. Jeg har ikke levd forgjeves. Jeg har bidratt på min måte og mennekser rundt meg har lært av meg. Om jeg hadde vært et menneske som ble født uten å «bidra» hadde jeg allerede bidratt fordi jeg ble født. Jeg hadde allikevel vært noen. Jeg tror Gud har en mening med alt. Det er ikke for meg å si hva det er jeg skal bidra med, – det er ydmykhet.

Martin: Jeg kan nok ikke si jeg er enig i alt her for å si det sånn ;P Jeg er ihvertfall enig i at Jesus ER er bra menneske (+ mer!). Det er godt vi kan enes om han er god ihvertfall, selv om jeg skulle ønske vi var enige om mer rundt Jesu person. Men nå har jeg stillt deg så mange spørsmål om tro og legning, at vi får skifte kurs. Favorittmat? ;P

Kjell Morten: Alt som ikke er røkt! Det er sikkert fordi jeg selv er innrøket, siden jeg røyker så mye selv =P

Martin: Hehe, favorittmotto?
Kjell Morten: Størst av alt er kjærligheten?

Martin: Godt motto, dèt. Favorittfilm?
Kjell Morten: Kramer mot Kramer. Jeg liker dype filmer som får meg til å tenke…uten at Kramer mot Kramer var dèt da. Hehe.

Martin: Favorittartist?
Kjell Morten: Artist? Jeg liker alt unntatt jazz og hardrock..Jeg er forresten forelsket i Olivia Newton John, om noen husker henne.

Martin: Ok da er jeg ordløs. noe mer du vil si? the word is yours.
Kjell Morten: hehe… da vet du ikke hva du tillater…men jo.. jeg skulle ønske at jeg slapp å føle at kristne var dårlige mennesker… Det er slik jeg føler det ofte. Men jeg tror det er fordi at de alrighte kristne er de som sitter hjemme og som ikke blander seg med annet enn sin Gud. De dårlige kristne er de jeg møter på kristenblogger og som stort sett er uenig, eller hvis de er enig så tør de ikke si de er enig. Det er sikkert ikke lett å være tro både mot den Gud de tror på og de menneskene som snakker på Guds vegne.

Martin: Takk for intervjuet 😉

Reklamer

2 Svar til “Intervju med Kjell Morten – «Størst av alt er kjærligheten»

  1. Tilbaketråkk: Intervju Med Kjell-An Interview With Kjell-My Friend « www.cottoncandycloud.org

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s