En blogg fra en ung homofil


Her er en artikkel skrevet av en homofil gutt fra Telemark som har opplevd det å stå frem som homofil som særdeles tøfft. Dette er ord til ettertanke, ærlig og oppriktig fortalt . (Bloggen hans finner du her;  www.joppe23.wordpress.com 

Jeg har lenge fornektet meg selv, og min legning. At jeg sier det kommer sikkert overraskende på enkelte, men det tok lang tid før jeg tilslutt fullt ut aksepterte alle sider ved meg selv. Jeg trenger ikke gå lengre tilbake enn sommeren som var, der jeg gikk inn i skapet igjen. Jeg slettet alle mine spor på nettet, alle profiler og bilder som kunne spores tilbake til meg og min legning. Hvorfor vil mange spørre, hvorfor var jeg så feig som gjorde dette?. I sommer gikk jeg på en psykisk knekk, som følger av lengre tids forfølgelse fra mennesker fra min fortid. Jeg begynte å hate meg selv, og den jeg hadde blitt. Jeg hatet mest av alt det faktum at jeg er homofil, og at det er ingenting jeg kan gjøre med det.

For mange virket jeg som en person som var sikkert på seg selv, og som var stolt over sin legning. Men det var ikke tilfellet. Jeg har en mor som ikke klarer å akseptere min legning, en mor jeg egentlig skulle ønske jeg hadde et mye bedre forhold til. Jeg begynte på en jobb der mine kollegaer tydelig viste sin avsky mot homofile, en jobb jeg følte meg tvunget til å slutte i. Jeg havnet i en dyp depresjon, der jeg utestengte meg fra alt sosialt samvær med andre mennesker. Jeg nærmest tvang meg selv til å like det motsatte kjønn, uten at det ble noe suksessfullt.

Sommeren er nå over, og jeg har innsett flere ting. Man er den man er, på godt og vondt. Jeg er en homofil mann, og dette kan jeg ikke gjøre noe med. Jeg kan nå med hånden på hjertet, si at jeg er stolt over å være homofil. Jeg skulle fortsatt ønske mitt forhold til min mor var mye bedre, men jeg er ganske rådvill og hvordan jeg skal få til det.

2 Svar til “En blogg fra en ung homofil

  1. Jeg er en sjokoladeavhengig jente, og dette kan jeg ikke gjøre noe med.

    Mora di trenger bare litt tid. Mødre har så mange tanker om hvordan ting skal bli. Når det ikke blir helt som man har tenkt, er det litt forvirrende å være mor. Men så plutselig våkner hun.

Legg igjen en kommentar

