Jonas Gardell om paven og gamla män i sina klenningar..


jonas gardellhttp://www.jonasgardell.se/index.jsp 

Påven gratulerade Nicaragua till en abortlagstiftning som inte medger några undantag. Minst 82 kvinnor har dött till följd av totalförbudet. Inte i något fall får man abortera. Inte efter en våldtäkt, inte vid incest. Inte ens om kvinnans liv är i fara medges arbort. Påven Benedictus XVI applåderar beslutet om totalförbud som något ”väldigt positivt”.

Katolska biskopen i Mosambique har gått ut med påståendet att Aids ORSAKAS av kondom och dömer på så sätt tusentals människor till döden i ett utdraget lidande.

Dessa gamla män i sina klänningar och med alltför mycket makt. En otäck kombination. De kan kalla sig kristna, de kan kalla sig muslimer. Ondska är ondska i olika skepnader.

Ett av mycket som är tragiskt med kristendomen är att den tidigt var en kvinnornas religion. De kristna församlingarna – till skillnad från i Romarriket i övrigt – kom snabbt att bestå av fler kvinnor än män. Samhällen där kvinnorna överväger tenderar att ranka kvinnorna högre. Så intog kvinnor också ledande positioner i den första kyrkan (vadän konservativa kristna säger om den saken), inte minst Paulus räknar upp mängder med kvinnor som ledare och lärare för församlingarna, de hade vidare starkare position i sina äktenskap än övriga i romerska riket eftersom skilsmässa var förbjudet och inte bara kvinnan utan också mannen förväntades vara trogen, abort tilläts inte (en mycket vanlig dödsorsak för kvinnor, och mannen hade också rätt att befalla sin kvinna att göra abort) och inte heller var det tillåtet att döda nyfödda (vilket var både lagligt och vanligt och drabbade framför allt flickebarn).

Från början handlade det alltså att ge kvinnor större rätt till sina kroppar, att skydda kvinnorna och rädda dem från lidande och död.

Idag är det helt och hållet tvärtom. Och påven sitter i sitt påvepalats och skrockar förnöjt och skickar sina gratulationer medan unga kvinnor dör.

När helst det gäller kvinnors och homosexuellas rättigheter går kristna, muslimska och judiska kyrkor samman för rätten att få fortsätta förtrycka, fängsla, tortera och döda. Det är en sådan skam, en sådan stinkande skam.

Och Gud sitter förtvivlad i sin himmel. Jesus skakar på huvudet och gråter. Änglarna flyger oroligt av och an. Påven har stängt sitt fönster, han håller för sina öron, han vägrar envist att öppna sin bibel.

Hade han gjort det hade han kunnat läsa att det kommer en dag då Människosonen ska stå framför oss och säga:

”Jag var hungrig och ni gav mig att äta, jag var törstig och ni gav mig att dricka, jag var hemlös och ni tog hand om mig, jag var naken och ni gav mig kläder, jag var sjuk och ni såg till mig, jag satt i fängelse och ni besökte mig.” Då kommer de rättfärdiga att fråga: ”Herre, när såg vi dig hungrig och gav dig mat, eller törstig och gav dig att dricka? När såg vi dig hemlös och tog hand om dig eller naken och gav dig kläder? Och när såg vi dig sjuk eller i fängelse och besökte dig?” Kungen skall svara dem: ”Sannerligen, vad ni har gjort för någon av dessa minsta som är mina bröder, det har ni gjort för mig.”

Det vi gör mot de minsta och de mest försvarslösa av vara systrar och bröder – det gör vi också mot Gud.

Legg igjen en kommentar

