Iran har drept mer enn 4.000 homofile


Martin på Martins side har skrevet denne artikkelen og spurt om jeg vil publisere den her også, noe jeg gjør med glede 😉

Den iranske organisasjonen Homan, som representerer homofile og lesbiske iranere, mener at det iranske regimet har drept mer enn 4.000 homofilipraktiserende mennesker siden 1980. Dette er altså samme landet som president Ahmadinejad hevder ikke har noen homofil befolkning…

Amnesty skriver på sine nettsider at: «Forbrytelsene man risikerer å bli dømt til døden for i Iran inkluderer også en mengde ikke-voldelige gjerninger, blant annet det som kalles «fiendtlighet mot Gud». Fiendtlighet mot Gud kan være utenomekteskapelige eller homofile seksuelle forhold.»

Det iranske rettssystemet krever dødsstraff for sodomi og 100 piskeslag for lesbiske de tre første gangene de blir tatt og dødsstraff for fjerde gang, ifølge Robert Spencer i en artikkel i FrontPage Magazine.
Homoseksualitet er ikke bare straffbart med døden i Iran, men også i Saudi-Arabia, Sudan, Yemen og Mauritania.

I Malaysia kan man dømmes til 20 år i fengsel og homoseksualitet er også ulovlig i Afghanistan, Algerie, Bahrain, Bangladesh, Bosnia, Egypt, Jordan, Kuwait, Libanon, Libya, Malaysia, Marokko, Oman, Pakistan, Somalia, Syria, Tunisia, Turkmenistan, De forente arabiske Emirater og Usbekistan.

Straffene varierer fra land til land. I følge den saudiarabiske avisen Okaz, skal f.eks to saudiarabiske menn ha blitt dømt til å motta 7.000 piskeslag for å ha utført homoseksuelle handlinger. Straffen skulle deles inn i faser og gjennomføringen av straffen skal allerede ha begynt.

Les mer om hvilke land homofili er forbudt og hvilke straffer som gis på sodomylaws.org.
Bildet under er hentet fra den nettsiden og viser, med fargen rød, hvilke land som forbyr homofili ved lovgivning.

image85

Dette er forkastelig og jeg har nesten ikke ord. Uansett hva mennesker mener om homofili, så skal de som har homofile følelser og lyster få lov til å utøve disse i praksis uten å bli straffet for dette via fengsling,steining, henging, drap, eller hva det måtte være. Dette viser at flere land (de fleste i østen) har en lang vei å gå når det kommer til aksept og toleranse, og vi alle må kjempe for en bedre fremtid for alle de som lider og ikke har de rettigheter som vi tar for gitt. Vekk med den hatefulle fundamentalismen som ødelegger for mennesker.

De vestlige landene trenger å si klart ifra politisk at dette tolererer vi bare ikke. Her er det også en mulighet for kristne til å si klart ifra at dettte er uholdbart og be for en bedre fremtid for alle de homofile som har det vanskelig. Ta muligheten i bruk!

Kilder: Magazinet
             Bergens Tidende
             Amnesty
             Tv2 Nettavisen
             Sodomylaws
            

10 Svar til “Iran har drept mer enn 4.000 homofile

  1. ille ja. det er mye meningsløs lovguivning i verden, også f.eks. mot utroskap.

    Men det er ganske stor forskjell på hvilke land som listes opp og hvilke som er merket på kartet. på kartet mangler bosnia, mens india, nicaragua, suriname, cuba, en amerikansk delstat (virginia), og en haug sub-saharske afrikanske land avmerket, stort sett ikkemuslimske områder. mener du at alle disse har forbud mot homofili?

  2. De oppdaterer fortsatt på siden, så jeg antar at kartet skal være riktig..hvis det er noen stater de har ramset opp som ikke er på kartet, så er det kanskje fordi straffene er betydelig sterkest på de landene som er markert rødt? Eller eventuelt at man blir fengslet og straffet for homofili i enkelte land uten at dette faktisk er tatt opp i lovverket.?…ikke vet jeg.

    Når det gjelder utroskap, hvorfor mener du at det er en feil å ha lovgivning mot dette, Esquil? Litt off-topic, men det kan vi tillate oss. Om det er greit for Kjell-Morten altså.

  3. Jeg tror nok at flere amerikanske delstater enn Virginia har lover mot homofili, eller stort sett «deviant sex», som inkluderer sodomi, oralsex, og stort sett alt annet enn misjonærstillingen. Texas, for eksempel, og jeg kan også nevne Iowa.
    Og selvsagt mange flere. Riktignok gir ikke homofili dødsstraff her, bare fengsel og bøter, men mange steder er vold mot homofile sett på som akseptabelt.

  4. min kommentar om meningsløs lovgivning siktet til at jeg mener det er feil å steine folk til døde for utroskap. vi kan jo starte der.

    Så kan vi drøfte mindre straffer. Det er ikke gitt at jeg ville stemt mot en liten bot for utroskap. Men når det gjelder utroskap ser jeg at gode mennesker stadig blir ledet ut i det. jeg tror at for de fleste vil terskelen med å såre noen som elsker dem være en høy barriere, og om man legger lovstraff oppå der vil det gjøre lite fra eller til, med mindre man straffer forseelsen veldig hardt. hvilket bringer oss til utgangspunktet, det er feil å steine folk til døde for utroskap.

    jeg har selv blitt utsatt for utroskap, og selv om det gjorde vondt, så er jeg i stand til å forstå at årsaken til at det skjedde var den samme naturkraften som jeg kunne takke for at hun en gang ble min, og at det ikke lå ond vilje bak. jeg følte ikke akkurat behov for at staten skulle straffe henne.

    på den annen side er det mer nærliggende å straffe utroskap enn homofili.

  5. Til Marina: Det er jo så latterlig at man skal bli straffet for enkelte stillinger også..jeg har vanskelig for å begripe det. Og en aksept for homovold viser jo, uansett hvor lunkne folk må virke, eller eventuelt hvor gode de utgir seg for, at de egentlig har et drag av ondskap i seg. Rett og slett. Det kan sammenlignes med den stilltiende antisemittismen som var sterkt bredt i den europeiske befolkningen før og under andre verdenskrig.

    Til Esquil: Den er grei 😉 Jeg trodde du mente at lovgivning mot ekteskap er et onde i seg selv. Jeg personlig undrer meg over at vi ikke har noen straff her i Norge f.eks mot utroskap. Jeg har enda til gode å høre noen gode argumenter for hvorfor vi IKKE skulle ha det. Men selvsagt må straffen passe til forbrytelsen. Den måtte vært human – i motsetning til straffene de bruker i flere østlige land mot praktisering av homofili, og ikke minst da utroskap.

  6. Latterlig er det ja, men det er ganske bred støtte for enda flere forbud og strengere straffer.
    Det er jo bare helt utrolig at folk fremdeles tror at onani er skadelig og hvis vi tillater at homofile får leve i fred så kommer alle til å bli homofile, men jeg hører denslags nesten hver dag. Og jeg er nesten døv!
    Utroskap er forresten også straffbart i mange amerikanske stater, blant annet i Iowa. Fra hva jeg ser rundt om kring meg ville det ikke gått bra å sende alle lovbryterne i fengsel, for eksempel. Det er bare ikke fengselsceller nok!

  7. Her er hva som står om homofili på KINAS offisielle adopsjonssider, CCAA:

    «From the Chinese medical point of view, the China Mental Disorder Classification and Diagnosis Standard classifies homosexuality as sexual obstruction, belonging to psychiatric disease of the kind of sexual psychological barrier. In terms of the Chinese traditional ethics and customs and habits, homosexuality is an act violating public morality and therefore not recognized by the society.»

    Men dette betyr vel ikke nødvendigvis at homofili er forbudt ved lov, dvs straffbart.

  8. Tilbaketråkk: Iran har drept mer enn 4.000 homofile « Tankekorset

Legg igjen en kommentar

