LLH-leder drapstruet


Som et paradoks til at det i den senere tid er rettet en del fokus på trusler og vold mot homofile, mottar altså vår kjære LLH leder Jon Reidar Øyan et særdeles alvorlig trusselbrev etter å ha deltatt på en Tabloiddebatt om nettopp dette emnet.

Truslene retter seg mot oss homofile som gruppe.

fra Gaysir.no

«Dere har ikke livets rett. Det beste som kunne skje er at dere ble utryddet.»

«Det skulle vært meg en glede å gi dere en dose Zyklon B. Man sover så godt av den.»

«Alle og absolutt alle mine kolleger i hæren er enig med meg. Nå snakker jeg om offiserer med grad fra major og oppover.»

«Ha det fint ditt simple svin som gjør Norge urent og sykt av farlig smitte»

Brevet er undertegnet Ove Lade Kna

Jeg blir redd. Jeg blir opprørt og jeg blir sint. Men mest redd.

Zyklon B er stoffet nazistene brukte i tyske konsentrasjonsleire for å gasse i hel jøder og homofile. Det skjedde for over 60 år siden. I dag i 2007 finnes det mennesker som rettferdigjør slike onde handlinger og mener det er riktig.

Man skal ta sånne trusler alvorlig. Jeg lurer på om politiet tar det like alvorlig.

Jeg har selv blitt truet gjennom anonyme telefoner og mail – dog aldri så alvorlig. Stort sett har dette kommet fra kristenfundamentalister og som et resultat av at jeg har deltatt i en del debatter på kristne blogger. Jeg har også blitt kontaktet av en del som har mottatt trusler – ikke minst fra homofile som jobber i kirken. I tillegg til trusler kommer alle de som blir utsatt for og truet med vold pga sin legning særlig i utelivet. Det skjer også en utstrakt mobbing på skoler og arbeidsliv. Homo er et skjellsord som i mange miljøer er helt akseptert og vanlig brukt, særlig kjent i idrettsmiljøer. Det er helt alright å snakke nedsettende om lesber og homser og det er helt greit å vitse om det.

Nå tåler jeg veldig godt en homovits eller to – eller ti. Jeg forteller ofte sånne selv. Det er selvfølgelig at såpass må vi tåle.

Vi må derimot aldri tåle eller akseptere trusler, vold, mobbing og ondsinnet latterliggjøring av NOEN grupper mennesker! Vi har alle noe å lære der – også homofile selv. Ikke minst gjelder det innad i homofile miljøer. Saken er at selv uskyldige kommentarer kan såre mer enn vi aner.

Man kan spørre seg om hva som kan være motivene bak slike forferdelige trusler som Øyan her har mottatt.  Er det et intenst hat eller er det en intens frykt?

Det er iallefall utrolig feigt å sende slike trusler. Personen er tydeligvis ikke «mann» nok til å si dette direkte og stå frem med navn. Truslene får en blandet mottagelse ser jeg på Gaysir. Åpne homofile «ler» kanskje mest av det. Skjulte homofile får enda et argument for IKKE å stå frem og få lov til å være 100 % menneske. I verste fall kan det være mennesker som blir så redde at de velger å ta sitt eget liv. Jeg ser ikke bort i fra at slikt skjer.

Vi tror vi er kommet så langt i homodebatten – og mange er drittlei å høre om homofiles rettigheter. Hva er det å mase om? Vel, som dere kanskje skjønner er det all grunn til å mase om det. Enda mer! Mobbere, de som truer, de som indirekte tar liv, yter vold eller snakker nedsettende om andre slik at det får konsekvenser må aldri vinne. Vi må begynne med oss selv – og senere snu ryggen til «fremmedhatere» og «annerledeshatere».  Verden farges av ulikheter. Ulikhetene bringer verden fremover.

Jeg håper aldri det skjer det motsatte – at verden føres tilbake til gasskammerene i Tyskland.

Her er link til NOVA rapporten om vold mot homofile: http://www.nova.no/?id=15067

Legg igjen en kommentar

