Jeg er en enkel sjel..


Jeg er en enkel sjel.. Enkel i den betydning at jeg ikke anser meg for å være så komplisert.

I dag er kanskje ikke det godt nok det eller?

På denne bloggen min deler jeg tanker jeg har. Ikke til å komme utenom at mange av temaene har dreid seg om homofili. Homofili er ikke hele livet mitt, men det er jo en stor del av det. Kanskje mer enn jeg egentlig vil.  Men det er det stort sett andre som sørger for. I bunn og grunn er jeg jo bare en enkel sjel – en enkel homo – som egentlig bare vil være i fred og leve livet mitt så godt som mulig. For mange er homofili et ømtålig tema. Et tema mange har masse meninger om,  men også et tema mange ikke mener så mye om – for det angår dem ikke. Tror dem. 

Man kan jo ha meninger om ting selv om det ikke angår en direkte. Selv enkle sjeler har jo meninger. Ikke alle enkle sjeler har interesse av å dele dem med andre. Man går og tror gjerne at man er ubetydelig – at man ikke påvirker – hva skal noen andre lære av mine meninger,  tenker nok mange.

Jeg er en enkel sjel som tenker. Tankene min er ikke fasiter. Tankene mine er tro, håp og bevisst virkelighet. Jeg prøver å si at jeg TROR det er sånn og sånn.. Noen ganger HÅPER jeg det jeg tenker er sånn eller jeg håper jeg tar feil. Virkeligheten er der. Men selv en virkelighet oppfattes jo så forskjellig. Det som jeg tenker er en virkelighet for meg.

Tankene mine kan jeg ikke slå andre i hodet med. Jeg hverken kan eller vil at mine tanker skal være gjeldende for andre – andre enn de som kan kjenne seg igjen eller som tenker det samme som meg. Min misjon er ikke å forandre mennesker. Jeg er jo ikke bedre enn andre så hvorfor skulle jeg forsøke å gjøre andre om til meg selv?

Alle mennesker er i utgangspunktet enkle sjeler. Men mennesker har motiver. Noen motiver er mer egoistiske enn andre. For noen er motivene bare å hjelpe andre – gi av seg selv – hele tiden.

Man bruker kanskje ikke vanligvis ordene enkle sjeler om mennesker som er egoistiske. Jeg synes ofte egoistiske mennesker er vanskelige sjeler. Jeg ser dem, jeg hører dem, jeg observerer dem og jeg ser ofte bare egoisme. En slags negativ egoisme som kanskje ofte må føre til løgner, bedrag og overtalelse. Jeg tenker at det må være slitsomt – uekte og gå å opptre falskt for å vinne noe. Enten det nå er lykke eller penger, eller bedre hverdager. Selvfølgelig vinner ofte sånne mennesker. Det er store sjangser for at vanskelige sjeler når sine mål. Ja for det er jo ofte enkle sjeler som blir offer. Som er lette å bruke.

Vanskelige sjeler bruker ikke andre vanskeligere sjeler for å oppnå noe. Det blir for vanskelig. Sånn sett er de enkle.

I dagens moderne virkelighet er det blitt stadig lettere for vanskelige sjeler å oppnå sine mål – som, som regel gjelder dem selv. I dag slipper vi å måtte stå ansikt til ansikt med mennesker. I dag er det lett å skjule vår dårlige samvittighet. Vi kan bare la vær å ta telefonen. La vær å svare på mail. Vi trenger så absolutt ikke møte noen. Vi er ikke hjemme. Døren er låst.

Enkle sjeler klarer ikke dette på samme måte. Men vår enkle sjel er truet. Vi er jo også moderne. Vi ser også fordelene. Vi har jo alltid vært litt mer anonyme enn andre. Vi stikker oss ikke frem.

Vel, de aller fleste gjør ikke det.

Jeg stikker meg jo frem. Jeg har begynt å si ifra. Jeg forteller nå tankene mine.

Jeg er en enkel sjel som mener at det å bry seg, det å blande seg, det å stå opp for seg selv og andre enkle sjeler og kreve å bli hørt på, respektert og likebehandlet, er en rettighet – selv om man ikke bruker vanskelige ord, vanskelige metaforer eller at man har en tykk bok skrevet for tusener av år siden som sitt våpen.

Jeg er ærlig. Jeg tåler å se mennesker i øynene. Jeg har ikke så mye å skjule. Jeg er hjemme når noen vil komme. Døren er åpen.

Jeg sitter ikke med fasiter. Men jeg sitter med erfaringer. Jeg har lært av livet. Ikke mer enn andre, men heller ikke mindre enn andre.

Jeg VIL være en enkel sjel. Jeg er stolt av å være en enkel sjel. Tror ikke man kan gjøre så mye galt mot seg selv eller andre når man er og lever enkelt.

Derav også navnet på denne bloggen: STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN.

Kjærlighet kan aldri bli galt. Selv overflod av kjærlighet kan ikke bli galt. Vi bør elske hverandre mer. Bry oss mer. Blande oss mer. Det er IKKE vanskelig!!

Positiv egoisme kaller jeg det. Enkle sjeler er lykkeligst når alle rundt oss har det like bra som oss.

Å være en enkel sjel betyr ikke at man er dum. Heller tvert imot.

Legg igjen en kommentar

