– Dere havner i helvete! Predikant og homofile barket sammen under homoparade


En stolt og glad paradeleder Magnebaktroppen som etter beste evne forsøkte å overdøve predikantens hatefulle og respektløse opptreden. Malin, Jonas og Inger AnneSiren Johnsen fra Venstre1_3480869img3480851.jpgBjørg Kongsgård fra KRF i Porsgrunn mener at partnerskapsloven er nok. Det må hun få mene.1_3480731img3480712.jpgMange støtter oss og er glade i oss og godtar oss som vi er. Mange ville vise dette.Homoparaden i Porsgrunn er Telemarks andre parade og samlet 60 glade og stolte skeive fra hele TelemarkHanto, Gard og jegJon Reidar Øyan, leder i Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring kom fra Oslo og feiret dagen sammen med oss1_3480527img3480492.jpgOlav Hanto, paradesjef og Mr Gay Norway 2006, venn.1_3480248img3480180.jpgHomoflaggetbildene er hentet fra www.ta.no, www.vg.no og NrK bilder

Denne overskriften er hentet fra www.vg.no

Saken gjelder HOMOPARADEN i Porsgrunn lørdag 15 september, hvor en predikant med megafon gikk inn for å ødelegge paraden – en parade som var ment som en stille og stolt markering for skeive i Telemark.  Jeg gjengir her oppslaget som er skrevet på nettsiden i vg og vil kommentere litt hva som skjedde fra min synsvinkel. Jeg stryker med vilje predikantens navn – jeg ønsker ikke å gi han mer oppmerksomhet enn det han dessverre klarte å få.

(VG Nett) Med budskapet «Hell Awaits» på fanen, avbrøt predikanten ———– (predikanten) lørdagens homoparade i Porsgrunn.

BARKET SAMMEN: Deltakerne i homoparaden ble kraftig provosert av —– ———, og det endte med håndgemeng. Foto: Hedda Sødal

Oslo-mannen — Predikantet)— ropte ut bibelvers mot deltakerne i homoparaden og forstyrret det ellers fredelig opptoget.Flere av deltakerne lot seg provosere kraftig av ——– oppførsel.Ifølge avisa Varden skal flere av deltakerne sparket og spyttet etter —— En ung jente skal ha klappet til ham i ansiktet, mens en ung gutt forsløkte å sette fyr på fanen hans.
 

– Ønsket å provosere

Vi ignorerte ham først, og gikk rett forbi ham. Men han fulgte etter oss hele veien, brølte ut bibelvers og at vi kom til å havne i helvete. Han ønsket å provosere oss, og det fikk han til. Vi prøvde å få folk til å skygge banen så det ikke ble mer håndgemeng ut av det, forklarer paradeansvarlige Olav Hanto overfor VG Nett. Hanto beklager sterkt at de lot seg provosere av —-(predikanten).-

Han må gjerne mene at alle som ikke tenker akkurat som han kommer til helvete. Jeg tar ikke det spesielt personlig. Men jeg synes måten han gjør det på er ille, sier Hanto, og legger til at de bare burde ignorert …….. (predikanten)-

Jeg er her bare for å gjøre dem oppmerksom på at de kommer til helvete, sa —— (predikanten) til Varden.- Jeg dro dit med den agendaen at jeg ønsket å forkynne evangeliet. Det er ikke uventet at jeg får reaksjoner, sier —– (predikanten) til VG Nett.- Det er åpenbart at han kommer for å provosere oss og skape trøbbel. Det setter vi ikke stor pris på. Det er nok et bevis på at sånne markeringer som dette dessverre er nødvendig i 2007, mener Hanto.

Vellykket arrangement

Det er første gang at det blir arrangert Skeiv helg i Grenland.
– Jeg synes det er litt trist at det er dette som skal komme i fokus. Det er de flotte menneskene og mangfoldet som vi prøver å sette fokus på, forklarer Hanto.Sett bort i fra dagens episode, mener han helgen så langt har vært vellykket.- Det var flere i paraden enn jeg forventet, og mye folk i byen som så på paraden. Det var en veldig god stemning, sier Hanto til VG Nett.

Jeg er for at mennesker skal få ytre seg og si sine meninger. Jeg er tilhenger av at dette gjøres med respekt. Vi homofile i Telemark ønsket også denne dagen å «ytre» oss, vise at vi er til, få uttrykke våre «fanesaker».

I fjor ble det en del reaksjoner og uttalelser i ettertid av paraden, fra Bjørg Kongsgård i Krf i Porsgrunn. Den gangen oppfordret vi alle homofile å møte henne med et smil og vi inviterte henne til årets parade – noe hun takket ja til og deltok under sin egen parole «partnerskapsloven er nok». Jeg håper Kongsgård i går fikk se våre smil  fra de homofile i Telemark.

Dette skulle være VÅR markering i Porsgrunn hvor vi ønsket å rette fokuset på oss selv. Vi bor i Telemark og vi ønsker at folk skal respektere oss. Mange homofile gruer seg til å stå frem i et slik tog – vise sitt ansikt. Mange homofile ønsker ikke denne oppmerksomheten og mener at «de er jo som alle andre og hvorfor skal vi måtte gå i et tog for å vise oss frem?» Mange deltar ikke fordi de dessverre er redd for «familiens ære». Jeg overhørte flere si: «Tenk om noen jeg kjenner ser meg nå…» Mange tør ikke engang stå på siden og se på.

Det er synd at det skal være slik i 2007 – at mennesker ikke våger å være seg selv og tør vise verden at: dette er meg! Det viser at vi fortsatt dessverre trenger parader og kampanjer med fokus på hvem vi er. Forskjellen er HVEM vi forelsker oss i, ellers er vi ganske like. Jeg vil bruke paradeleder Olav Hanto sine ord: – Mennesker er mennesker, og de kommer i mange variasjoner. Det viktigste er ikke hvem vi elsker, men at vi elsker

Denne predikantens mål med å bryte inn i homoparaden var å få oppmerksomhet rundt SIN sak. At homofile vil havne i helvete. Med sin megafon og store parole gikk han inn i toget og skrek i megafonen med sitt klare budskap. Noen heterofile ungdommer gikk også inn i paraden og det var i første omgang de som begynte å bråke med predikanten. De kastet drikke på plakaten hans, en forsøkte å sette fyr på plakaten. Mitt inntrykk var at homofile hadde bestemt seg for å overse mannen og i verste fall bare vende han ryggen. De aller fleste bare lo av han og kommenterte «stakkars menneske»

Provokasjoner har sine grenser. Noen ganger blir nok NOK. Ved paradens slutt gikk jeg selv bort til predikanten og spurte; hvem er du som står og dømmer andre mennesker til helvete? Er det ikke Gud som skal dømme og ikke oss mennesker? Svaret var bare: dere havner i helvete, dere er syndere… skrek noen bibelvers osv… Ikke i dialogform men skrikende, dømmende. Denne mannen ønsket KUN oppmerksomhet og dessverre fikk han det han var ute etter. Jo mer han klarte å provosere jo mer oppmerksomhet fikk han. Han var fullstendig klar over at dette var småsnadder for de mange journalistene som var møtt frem og som sto rundt HAN mer enn de sto rundt oss og VÅR sak.

Journalistene overdriver. Det var aldri noen voldsomme håndgemeng og det var ikke så mange homofile som «angrep» denne predikanten, spyttet på han, sparket eller slo etter han. Det var en gjeng heterofile ungdommer som jeg tror ganske tilfeldig ville vise sin støtte til oss. Jeg selv brukte ordenes makt. Han klarte så visst å få meg provosert og sint. Jeg tror det verste jeg i sinne sa til han var at; Det verste er ikke at du går her og ødellegger dagen for oss og paraden vår og dømmer oss til helvete, men at vi sikkert ikke blir kvitt deg i det helvete du dømmer oss til heller! Usaklig ja – kanskje. Men nok er nok. Jeg hadde blitt like sinna om det var kristne som gikk i parade og homofile gikk inn for å ødelegge.

Dette handler om respekt og motiv. Jeg er for ytringsfrihet, men vi kan godt ytre oss og samtidig opptre respektfullt. Predikanten må kunne finne andre måter å få oppmerksomhet rundt sin sak enn å reise rundt på homoparader verden og ødelegge for de mennesker han er i mot. Motivet hans er så egoisitisk. Han tråkker over andre for å fremme SIN sak. Han bruker mediene vel vitende om at det er det ekstreme som selger, det ekstreme avisene vil skrive om. Det kan IKKE forsvares at folk som støtter homofile, eller homofile selv spytter, sparker eller slår etter denne predikanten. Men jeg tror nok at ordene hans kan såre og gjøre vondt, vel så mye som spark og slag. Ok – han ville opplyse oss om at vi havner i helvete og at han selv vil havne i himmelen. Det må han gjerne mene. Vi får overlate til Gud å ta den avgjørelsen mener jeg. Og OM vi havner i helvete så får det heller være nok. Da kan heller de som mener dette slutte å lage helvete for oss her på jord.

Han ødela mye av dagen vår på mange måter. Men vi har også oppnådd noe! Vi får kanskje vist Norge at det fortsatt trengs homoparader. Det er fortsatt viktig å rette fokuset på homofiles rettigheter og at vår kamp for respekt og likeverd.

4 Svar til “– Dere havner i helvete! Predikant og homofile barket sammen under homoparade

  1. Jeg mener at han må få mene akkurat det han vil og ytre dette akkurat når han vil og hvor han vil. Men å tråkke på andre for å hevde sine meninger er jeg langtfra tilhenger av. Dette gir grunnlag for sammenstøt som kan være langt verre enn det som skjedde her.

    Jeg mener det er en veldig uintelligent måte å spre en mening på. Han sier han vil fortelle at vi havner i helvete. Er det da i velmenende menig og at han vil advare oss? Eller er det en slags «ædda bædda»-det-gjør-dere-og-ikke-jeg-triumf. Uansett så fikk denne oppførselen hans motsatt virkning. Aldri blir jeg så stolt over å være homofil som når jeg møter mennesker som han her. Folket han talte til ristet på hodet og vendte han ryggen. Tror det ligger lite misjonering i måte å forkynne på. Heller en motsatt effekt.

    Jeg overhørte flere kommentarer om at «han går kledd som en ny-nazist» – det var også det jeg trodde da jeg først så han. Jeg ble faktisk redd først.

    Dessverre stiller han seg i rekke med andre kristne ekstremister og fundamentalister – man kan lure på hvor grensene for deres ytringer går. Dessverre må jeg også gi skylden til media som velger å fokusere på disse. Det ekstreme selger og ekstremistene benytter seg av dette.

  2. På vegne av kristendommen skammer jeg meg over oppførselen til denne såkalte predikanten. Det er mange måter å misbruke en religion på.

  3. Tilbaketråkk: Mange gir en lang marsj i marsjen « STØRST AV ALT ER KJÆRLIGHETEN !

Legg igjen en kommentar

