UNITARKIRKEN – for frihet, toleranse og respekt


 

Den første unitariske kirke ble til i 1568. Unitarismen representerer en kristendom uten dogmer og trosbekjennelser.
Frihet, toleranse og respekt er stikkord som alltid karakteriserer unitarismen.

 Min kommentar: Verden er rar og jeg slutter aldri å undre meg over skjebnen. Jeg bruker mye tid på å diskutere og «krangle» på kristne blogger. Forsvare meg og forklare meg er kanskje mer riktig å si – overfor kristen fundamentalister og kristne ekstremister. Vi hører ofte om homofile som er utestengt, utfryste av kirken både i menigheter og som ansatt. Nettopp på en slik blogg står det om Unitarkirken/unitarforbundet.

Og de første tre ord jeg leser på Unitarforeningens hjemmeside er frihet, toleranse og respekt. Det er kanskje de tre ordene som har vært viktigst for meg i mitt liv. Frihet, toleranse og respekt er viktig for meg når det gjelder andre mennesker og det er viktig for meg, fordi jeg mener at JEG også fortjener dette.

Jeg føler at jeg ikke vet nok om dette trossamfunnet – men gjett om jeg ble nysgjerrig! Jeg tenker at hvis jeg skulle tilhøre en «menighet» så måtte det blitt en som denne. Å kunne utforske sin tro i lys av frihet, toleranse og respekt!

Den Norske Unitarkirken støtter helhjertet  forslaget om ny ekteskapslov: Her fra høringsuttalelsen:

1)a) Same-sex marriages should be accepted by law and in all aspects equal to heterosexual marriages.

b) Churches should receive the right to marry same-sex couples but not be forced to do so.

c) The Bet David Unitarian Association (The Norwegian Unitarian Church) is among thosechurches that want to marry same-sex couples.

2) The old Law of Partnership is to be removed.

3) a) Full rights of adoption for same-sex married couples. b) The word «ektefelle» should be used both for same-sex marriages and heterosexual marriages.

4) All rights given by the Law of Biotechnology should be the same for both same-sex marriages and heterosexual marriages.

Hvorfor har jeg aldri FØR hørt om UNITARKIRKEN? Er det noen som kjenner til den og som kan fortelle meg mer om den? Jeg er spent!

HER HAR JEG KLIPPET UT FRA DERES HJEMMESIDE: http://unitarforbundet.org/

Hvorfor være med i unitarkirken?

 

Til forskjell fra de aller fleste andre kristne kirker har unitarkirken ingen dogmer eller trosbekjennelse som alle må godta for å bli betraktet som kristen. For mange er det en lettelse å oppdage nettopp dette at man godt kan være med i en kristen kirke og bli betraktet som kristen uten å dele kirkens lære.


I unitarkirken oppfordres alle til selv å utforske sin tro i lys av fornuft, frihet, respekt og toleranse. Unitarkirken gjør ikke krav på å ha svarene på alle spørsmål som troen stiller, men den går sammen med deg i din søken etter svar.


For unitarkirken er det viktigste at du er åpen i din søken og at det svar du finner, gjør at du befester ditt forhold til Gud på en slik måte at det stadig styrker din nestekjærlighet.


Unitarkirken mener at den religion som Jesus skapte først og fremst virkeliggjøres når vi mennesker tror på en slik måte at våre gjerninger hele tiden er så gode som mulig. Unitarkirken legger derfor stor vekt på det moralske aspektet ved troen og medmenneskelige forhold. 

 

Hva er unitarkirken?


På 1500-tallet delte reformasjonen seg raskt inn i flere forskjellige retninger. I Nord-Tyskland og Skandinavia fikk vi evangelisk-lutherske kirker, i England var det Henrik VIII som la grunnlaget for det som i dag er den anglikanske kirke og i Sveits vokste den reformerte kirke fram inspirert av Zwingli og ikke minst, Calvin.


Samtidig vokste det fram en liberal, dogmefri og kristen bevegelse i Transilvania, i det som er dagens Romania og Ungarn. I denne bevegelsen var presten Frans David (1510-1579) sentral. I 1568 grunnla han verdens første kristne unitarkirke. Denne kirken finnes fortsatt i Romania og Ungarn.


I begynnelsen av 1890-åra innførte Hans Tambs Lyche og Kristofer Janson unitarismen til Norge. Det første unitariske kirkesamfunn så dagens lys i 1895 og var i virksomhet helt til 1937.


Den 20. april 2005 ble det norske Unitarforbundet Bét Dávid (Den norske unitarkirke) registrert som trossamfunn. Denne kirken er offisielt anerkjent som en videreføring av den første trasilvanske unitarkirke og har prest som mottok prestevelsignelse (ordinasjon) i Budapest. Kirken etablerer seg nå her i landet.

 

 

Dette kjennetegner unitarkirken:


  •     feirer både jødiske og kristne høytider
  •     har ingen dogmer eller trosbekjennelse
  •     betrakter Jesus som læremester (ikke som gud)
  •     tror at Gud er én (avviser treenigheten)
  •     betrakter Bibelen som menneskeskapt litteratur
  •     legger vekt på det moralske budskap i Bibelen
  •     legger vekt på sabbatsfeiringen i familien
  •     legger vekt på at fornuften styrer troen
  •     bygger bro mellom vitenskap og tro

Hva med Jesus?


Unitarkirken betrakter Jesus som Guds sønn, og det fundament den og alle andre kristne kirker er bygget på, men den ser ikke på Jesus som guddommelig.  Jesus var et menneske og en stor religiøs lærer, men også preget av sin tid og kultur. Derfor pleier ikke unitarer å be til Jesus.


Jesus viser oss veien til Gud og styrker vår nestekjærlighet, derfor legger unitarkirken stor vekt på Jesu lære slik den fremkommer i Det nye testamentet. Unitarkirken mener at man lettest følger Jesus ved å tilegne seg og praktisere det gode fra den kultur og religion han selv var del av.

Noen kjente norske unitarer: Nina og Edvard Grieg.

 

ler mer om unitarkirken og unitarforbundet her; http://unitarforbundet.org/

 

 

Reklamer

7 Svar til “UNITARKIRKEN – for frihet, toleranse og respekt

  1. Unitarismen er interessant, helt klart. Dette er en sympatisk form for religion. Jeg kunne godt tenke meg å se nærmere på den selv.

  2. Hei Ivar 😉
    Ja, jeg skvatt litt når jeg først leste om dem på deres hjemmeside. Jeg fikk litt følelsen av å komme «hjem».
    Jeg vil helt klart fordype meg litt mer i hva Unitarforbundet står for. Der er jeg iallfall velkommen som jeg er uten betingelser!

  3. Hei. Det er jeg som la inn postingen om ekteskapsloven på kristenblogg.no. Tok en titt på kommentarene som kom, og slik kom jeg til din blogg. Du har en praktfull blogg. Virkelig god.

    Hyggelig at du har funnet unitarismen. I Skien forsøkte unitarene omkring 1907 å etablere en menighet, men det ble ikke til noe. Tror tre barn ble døpt av unitarpresten Herman Haugerud der. Men det er ingen opplysninger om hva som skjedde med den menigheten man forsøkte å etablere.

    Mvh. Knut

  4. Hei Knut 😉

    Så flott at du liker bloggen min! Det er jo mye tanker jeg har da – men som jeg ønsker å dele og evt skape en dialog om.

    Ja, unitarismen fant jeg og jeg kjente meg veldig igjen i det meste av det. Det er noen ganger man får litt sånn AHA!-opplevelse og her må jeg si at det skjedde. Det er jo uansett godt å kjenne at man er velkommen som man er, og at det ikke stilles betingelser annet at man er et medmenneske.

    Jeg er kanskje på leting etter noe. Men i de «vanlige» kristne kretser føler jeg meg fremmed og rett og slett ikke velkommen – vel ikke uten at jeg først må forandre noe veldig vesentlig, hele min legning.

    Jeg er stolt over å være den jeg er og jeg ser ikke noe galt i å være den jeg er. Tror Gud ser på hele mennesket og ikke bare deler av det. Jeg synes det må være viktigere å få lov å være 100 % menneske og ikke lyve om hva man er. Å lyve er en synd man velger – min legning har jeg ikke valgt selv.
    Jeg ser likegodt min legning som en gave fra Gud. Det er ikke min oppgave å lure på hvorfor han har valgt meg til å få denne gaven – jeg bare prøver å gjøre mitt beste ut av den både for min egen skyld men også for andre.

    Kjærlighet kan aldri bli synd. Overgrep er synd. Å lyve er også et overgrep. Jeg vil leve ærlig og jeg vil gjerne få gi av min kjærlighet til et menneske som frivillig tar imot den. (er ikke bortskjemt på det område, bare så det er sagt ;-), men det var nå en helt annen sak… hehe)

    For å godta meg selv og leve slik jeg har valgt har jeg innsett at jeg må velge bort bibelen som rettesnor. Det betyr ikke at jeg ikke tror at en Gud – som en kraft som lever inni oss – ikke finnes. Det tror jeg så absolutt.
    Jeg velger å følge denne Guden og IKKE menneskene som kaller seg bibeltro.

    Jesus var en flott fyr med masse gode tanker. Jeg tror han var «sønn» av Gud – men jeg tror vi alle er sønner og døtre av Gud. Jesus skjønte kanskje bare mer enn andre på sin tid. Jeg kaller han en utmerket filosof og ser på han som det – og så absolutt som et forbilde.

    vel, dette ble igjen tanker… Vet overhodet ikke om de stemmer med unitarismen – men jeg tror da iallefall at det ligner mye.. Dette vet du sikkert litt om og da blir jeg glad om du forklarer meg (og andre) litt om det…

    Ha en nydelig dag ;-)))

  5. Hei igjen.

    Synes det du her forteller er som å høre en unitar 🙂 Når det gjelder dette med å tolke Bibelen så hører det til vår tradisjon å tenke som så at noe i Bibelen kan overføres til vår tid, mens andre ting i Bibelen med fordel kan forbli i historiens mørke. Vi har bare én målestokk for hvordan vi forholder oss til Bibelen, og det er den målestokk som Jesus selv lærte oss. Den står i Matt. 22, 37 ff og går i korthet ut på at vi skal elske G-d av hele vårt hjerte og vår neste som oss selv. Hvis det er noe i Bibelen som kolliderer med dette (og det er det), da kan det like gjerne forbli i historiens glemsel. Mennesker som tolker Bibelen mer bokstavtro, vil selvsagt være uenig her. Men dem om det. Vi følger Jesus og tolker ut fra en sinnelagsetikk med en allkjærlig G-d.

    Når det gjelder dette med legning, som du nevner, da er det i korthet følgende å si: G-d har skapt deg som den du er, og hvis andre har problemer med det, da får disse andre ta saken opp med G-d. Så lenge du er et godt menneske er det for unitarene knekkende likegyldig hvordan G-d har skapt deg. Unitarene har siden 1500-tallet hatt følgende slagord: orthopraxis anti orthodoxis. Det er gresk og betyr noe slik som at rett handling går foran rett tro. Vi er altså mer opptatt av hvordan mennesker handler godt enn hvor gode de er til å tro på et eller annet. Det betyr ikke at vi er likegyldige til troen, men det betyr at hvis troen gjør oss intolerante, da er troen gal – samme hvor mye man studerer Bibelen og siterer fra den. Intoleranse er og blir intoleranse uansett hvilken bok man stikker nesa i og siterer fra.

    Dette bare noe som falt meg inn da jeg leste kommentaren din. Er litt usikker på hva du egentlig ber meg om å forklare mer om.

  6. Hei, unitarknut. Jeg har pådratt meg noen problemer med norsk frikirkelighet i løpet av de siste 40 årene som plager meg ganske mye. Kan du hjelpe?

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s