GODT VALG SOFASITTERE!


I dag er det valg.

Nyhetene i dag forteller om forskere som tror at mange vil velge å slite på sofaen i dag i stedet for å gå til valgurnene.

Jeg forstår de som velger å sitte hjemme! I det politiske i dag, i debatter, i presentasjoner av valgprogram, så virker det som at partiene er mer opptatt av hva konkurrentene gjør og ikke gjør, enn det de gjør selv.

Dessuten er det små forskjeller i det store som skiller partiene.

Jeg skal stemme. Jeg tenker at uansett kan jeg ha godt av å ta en gåtur, om ikke annet.

Jeg vil stemme slik at jeg etterpå kan si noe om hva jeg synes er rett og galt. Stemmer jeg ikke føler jeg at jeg må holde kjeft. Men hva jeg skal stemme? Jeg skal stemme AP, SP eller SV, men kunne også stemt FRP, KRF og RV.

Alle partier har litt bra, veldig mye dårlig. Slik tenker jeg.

Jeg er ingen høyremann og kan ikke stemme H

FRP kunne jeg stemt fordi de fremstiller seg folkelige. Det liker jeg. Men jeg elsker kultur og jeg elsker mangfold og derfor velger jeg bort dette partiet.

KRF kunne jeg stemt på fordi jeg er enslig. KRF har i sitt partiprogram at de vil jobbe for å bedre økonomisk og mer rettferdig behandling av oss enslige. Men jeg elsker å være homofil, jeg elsker å blir respektert, så derfor velger jeg bort dette partiet.

RV kunne jeg godt ha stemt på – men har ikke satt meg så veldig inn i politikken dems. Min feil. Samme med Venstre.

Jeg skal bestemme meg når jeg står i båsen. Slik er det. Kan bare si at det blir AP, SV eller SP. (Kanksje aller helst det siste..) 

Godt valg!

2 Svar til “GODT VALG SOFASITTERE!

  1. Ja, det er da greit at du ikke snakker nedsettende om de som ikke stemmer. Jeg har tenkt å stemme blankt ved dette valget, og det helt bevisst. Jeg ser så store problemstillinger med dagens politiske miljø at jeg rett og slett ikke kan ha samvittighet til å gi noen min stemme. Jeg kan ikke gi legitimitet til et system jeg synes holder velgerene for narr.

    Jeg vil alikevel kommentere din mening om at hvis en ikke stemmer, så kan en ikke kommentere politikk eller klage. Dette er en utbredt misforståelse. I et demokrati er faktisk friheten til å si sin mening viktigere enn å stemme. Å stemme er en måte å si sin mening på – men bare en av mange.

    Det er heller ikke slik at det er en plikt å stemme på noe spesifikt parti. Slike ordninger har en i diktaturstater. Så – den logiske konklusjon er at hvis en ikke ønsker å støtte noen av de partier som stiller til valg, så BØR en avstå fra å stemme.

    Dette for først og fremst å indikere at det finnes et udekket behov rent politisk – hvis mange nok ikke stemmer bør dette være et signal om korreksjon til det eksisterende politiske miljøet.

    Jeg vil påstå at begrepet «stemmer en ikke – kan en ikke klage» er ren propaganda av det eksisterende system – som selvsagt har en egeninteresse av å få legitimitet ved å få stor valgdeltakelse.

    Personlig har jeg ikke sett annet enn inkompetanse, tulleforslag, løgnaktighet og direkte skremmende formynderitanker i årets valgkamp. Jeg velger derfor IKKE å stemme. jeg kan ikke gi legitimitet til et parti som jeg ikke engang synes er i nærheten av å være på riktig kurs.

    Jeg oppfordrer alle til å stemme etter samvittigheten. har en et parti en ønsker å gi legitimitet og styrke – ja, for all del stem! Har en ikke det, så bør det være 100% legitimt å stå over.

  2. Hei 😉
    Ved å stemme blankt har du iallefall vist en «stille protest» etter min mening – og til som du sier, et signal om korreksjon til det eksisterende politiske miljøet.

    Jeg var og ga min stemme i dag, både til fylkesvalg og kommunevalg. Hvordan stemmer man blankt? Er det bare å registrere seg og IKKE legge noe i valgurnen?

    Jeg var såpass usikker i dag og er sterkt kristisk til hvordan valgkampen har foregått – show og cirkus – og hvor partiene har vært mer opptatt av hva andre partier gjør og ikke gjør, mer enn hva de selv gjør og ikke gjør. Jeg tenkte dessverre ikke over muligheten å stemme blankt, men stemte på det som lå nærmest meg. Ikke lett!

Legg igjen en kommentar

